Kalendář MMČR
Okruhy MMČR
Jak na okruhy dle T.Foukala
Vlajky - co znamenají
Body - kolik dostanete
Zásady jízdy na okruhu
Ideální stopa, předjíždění
Úpravy stroje 1 - povinné
Úpravy stroje 2 - pneumatiky
Úpravy stroje 3 - doporučené
Úpravy stroje - 4. speciální
Tlumiče - obecné info
Tlumiče - racing úpravy
Nastavení tlumičů dle Öhlins
Nastavení tlumičů R1
Nastavení pérování dle Ymoto
Nastavení tlumení dle Ymoto
Podvozek - různé
Záznam trénink - závod
ÚPRAVY - YAMAHA 2001-2006
 

Zde je příklad záznamu z tréninku - závodu, který používám.
Dole jsou info, co která položka znamená, záznam je důležitý když
hledáte opět nastavení stroje na konkrétní okruh,
staré záznamy jsou vodítkem i při změně stroje.
Záznam ke stažení ve formátu Excel zaznam-trenink-zavod.xls.
 
Aktualizovaný záznam verze 2: zaznam-trenink-zavod2.xls.
Záznam verze 1

Záznam závod - trénink

 

 

  1. okruh a druh závodu např. MMČR MOST nebo Bike Promotion BRNO
  2. datum např. 12.-14.7.2005
  3. upřesnění dne např. 12.7.
  4. druh jízdy a čas např. FP1 9.30 (Free Praktice) - první volný trénink v 9.30, QP1 11.00 - první kvalifikační trénink, podobně FP3, QP2, RACE 15.40 ...
  5. nastavení tlumení odskoku předních tlumičů - počet kliknutí (přip. otáček) zpět z maxima, tento regulační šroubek je na př. tlumičích nahoře (proto je v tabulce nápis "odskok" umístěn v horní části pole, pro rychlou orientaci, H->S znamená, že povoluješ z pozice H hard k pozici S soft, v praxi z úplného dotažení počet kliknuti proti směru hod. ručiček)
  6. předpětí pružiny - počet polí mezi ryskami viditelných na šroubu nastavujícím předpětí pružiny, pokud je pružina plně dotažena (horní ryska je zároveň s horní hranou matky), označuji 0 (není vidět žádné pole mezi ryskami), při povolení o část k druhé rysce pak označuji 1, nastavení mezi druhou a třetí např. 1,5 (je vidět 1,5 polí mezi ryskami). Je to jako na pravítku v cm. První ryska na pravítku je ozn. 0, druhá ryska 1cm, třetí ryska označuje 2 cm atd. Takže 1,5 cm je na měřítku mezi druhou a třetí ryskou. Stejnou analogii používám pro zapisování nastavení zmiňovaného předpětí pružin. Každý si to zapisujte jak chcete, ale pokaždé stejně.
  7. nastavení tlumení komprese předních tlumičů - počet kliknutí (přip. otáček) zpět z maxima, tento regulační šroubek je na př. tlumičích dole (proto je v tabulce nápis "komprese" umístěn v dolní části pole, pro rychlou orientaci) např. 7
  8. spuštění předních tlumičů v brýlích - měřeno posuvkou - vzdálenost v mm mezi horní plochou horních brýlí a horní plochou zátky s matkou před. tlumiče např. 6
  9. tlumení odskoku zadního tlumiče - počet kliknutí (přip. otáček) zpět z maxima, tento regulační šroubek je na zad. tlumiči dole (proto je v tabulce nápis "odskok" umístěn v dolní části pole, pro rychlou orientaci) např. 15
  10. předpětí pružiny - počet otáček z plného povolení pružiny pomocí ovládacího prvku hydraulického nastavovaní předpětí (u tlumiče Öhlins) např. 5
  11. tlumení komprese low speed zadního tlumiče - počet kliknutí (příp. otáček) zpět z maxima, tento regulační šroubek je na zad. tlumiči nahoře u vyrovnávací nádobky tlumiče (proto je v tabulce nápis "komprese" umístěn v horní části pole, pro rychlou orientaci) např. 10
  12. tlumení komprese high speed zadního tlumiče - počet kliknutí (příp. otáček) zpět z maxima, tato regulační matka vel. 14 je na zad. tlumiči nahoře u vyrovnávací nádobky tlumiče vně reg. šroubku komprese low speed např. 24
  13. délka zadního tlumiče - na spodním konci tlumiče se dá nastavit spodní oko a tím zvětšit/zmenšit celkovou délku tlumiče a tím měnit geometrii stroje - více či méně "nakopnout" motorku (podobně jako když spustíte přední tlumiče v brýlích), standartní poloha je označena 0 např. +2, pokud máte sériový tlumič, lze např. R1  04/06 a i třeba u Suzuki podložkami u horního úchytu tlumiče (je to mezikus, kterým je tlumič uchycen k rámu) dosáhnout stejného efektu
  14. nastavení tlumiče řízení - počet kliknutí ze zcela povoleného tlumiče (narozdíl od tlumičů, kde se zapisuje počet kliknutí ze zcela utaženého tlumení) např. 9. To je proto, že když motorku nakládáte nebo ji tlačíte na přejímku apod. tlumič řízení bývá zvykem si povolit (ne u každého a ne vždy). Proto je zbytečné ho pro nastavení na jízdu utahovat naplno a počítat kliknutí z utažení, jednoduší je počítat kliknutí rovnou s povoleného tlumiče směrem k tužšímu.
  15. sekundární převod - počet zubů řetězového kolečka/počet zubů rozety např. 15/47
  16. palivová mapa - označení pal. mapy v PC, která je nahraná v řídící jednotce či Power Commanderu např. 004
  17. typ použité přední/zadní pneumatiky -např. SC1/SC2 (Pirelli supercorsa), RS1/RT2 (přední Metzeler rennsport1/zadní Metzeler racetec2), RTS2/RTS2 (přední i zadní Metzeler racetec slick2)
  18. počet kol najetých na pneu před jízdou - přední/zadní např. 10/5, 0/0, ...
  19. počet kol najetých v dané jízdě např. 12
  20. best time - nejlepší čas v dané jízdě např. 2:15,2
  21. počasí teplota - teplota vzduchu před jízdou např. 21oC
  22. počasí tlak - tlak vzduchu před jízdou v mb např. 1036
  23. počasí poznámka - např. slunečno, zataženo, déšť, ...
  24. poznámky - chování stroje, stav pneu po jízdě apod. např.:
     
    FP1 - pneu OK, za matadorem ujíždí přední pneu, zmenšit kompresi ?
     
    QP1 - zadní pneu natrhaná, pod boxama klouže zad. pneu
           - nalito 9 litrů benzinu, najeto 11+2 kola, zůstatek 1,8 litru
           (Pozn. 11+2 kola zn. 11 rychlých kol + 2 pomalá - první zaváděcí a poslední po odmávnutí tréninku)

Nastavení řídící jednotky souvisí s vyplňováním teploty a tlaku vzduchu před jízdou, protože tyto dvě veličiny jsou určující pro hustotu vzduchu. Čím je vzduch hustější, tím víc kyslíku (který hoří s benzínem) se dostane do válce a tím má motor vyšší výkon. Elektronika motocyklu nastavuje množství vstřikovaného paliva mimo jiné i dle čidel teploty a tlaku vzduchu, čímž koriguje změny v hustotě vzduchu. Může se stát, že při jistých podmínkách je potřeba toto lehce korigovat. Je vidět, že hustota vzduchu může být při nízkém tlaku a vysoké teplotě oproti vysokému tlaku a nízké teplotě rozdílná až o 10%. To způsobí i téměř stejný rozdíl ve výkonu motoru. Proto je důležité zapisovat teplotu a tlak vzduchu, aby se pak nedivil, ten kdo si zapisuje i např. top speed, že je tam rozdíl např. 10 km/h. Stačí se podívat do záznamů, jaké tenkrát když motorka jela rychleji bylo počasí a je to jasné. Stejně to platí i naopak, pokud dle záznamů zjistím, že při stejných podmínkách byla top speed o 10 km/h vyšší než teď, pak je někde problém. Samozřejmě na stejném okruhu :-)). Důležitá pro top speed je i výjezdová rychlost, respektive průjezd poslední zatáčkou vedoucí na cílovou rovinku.