- okruh a druh
závodu např. MMČR MOST nebo Bike Promotion BRNO
- datum
např. 12.-14.7.2005
- upřesnění
dne např. 12.7.
- druh jízdy
a čas např. FP1 9.30 (Free Praktice) - první volný trénink
v 9.30, QP1 11.00 - první kvalifikační trénink, podobně
FP3, QP2, RACE 15.40 ...
- nastavení
tlumení odskoku předních tlumičů - počet kliknutí (přip.
otáček) zpět z maxima, tento regulační šroubek je na př.
tlumičích nahoře (proto je v tabulce nápis
"odskok" umístěn v horní části pole, pro
rychlou orientaci, H->S znamená, že povoluješ z pozice H
hard k pozici S soft, v praxi z úplného dotažení počet
kliknuti proti směru hod. ručiček)
- předpětí
pružiny - počet polí mezi ryskami viditelných na šroubu nastavujícím
předpětí pružiny, pokud je pružina plně dotažena (horní
ryska
je zároveň s horní hranou matky), označuji 0 (není vidět
žádné pole mezi ryskami), při povolení
o část k druhé rysce pak označuji 1, nastavení
mezi druhou a třetí např. 1,5 (je vidět 1,5 polí mezi
ryskami). Je to jako na pravítku v cm. První ryska na pravítku
je ozn. 0, druhá ryska 1cm, třetí ryska označuje 2 cm atd.
Takže 1,5 cm je na měřítku mezi druhou a třetí ryskou.
Stejnou analogii používám pro zapisování nastavení zmiňovaného
předpětí
pružin. Každý si to zapisujte jak chcete, ale pokaždé
stejně.
- nastavení
tlumení komprese předních tlumičů - počet kliknutí
(přip. otáček) zpět z maxima, tento regulační šroubek
je na př. tlumičích dole (proto je v tabulce nápis
"komprese" umístěn v dolní části pole, pro
rychlou orientaci) např. 7
- spuštění
předních tlumičů v brýlích - měřeno posuvkou - vzdálenost
v mm mezi horní plochou horních brýlí a horní plochou zátky
s matkou před. tlumiče např. 6
- tlumení
odskoku zadního tlumiče - počet kliknutí (přip. otáček)
zpět z maxima, tento regulační šroubek je na zad. tlumiči
dole (proto je v tabulce nápis "odskok" umístěn v
dolní části pole, pro rychlou orientaci) např. 15
- předpětí
pružiny - počet otáček z plného povolení pružiny
pomocí ovládacího prvku hydraulického nastavovaní předpětí
(u tlumiče Öhlins) např. 5
- tlumení
komprese low speed zadního tlumiče - počet kliknutí (příp. otáček)
zpět z maxima, tento regulační šroubek je na zad. tlumiči
nahoře u vyrovnávací nádobky tlumiče (proto je v tabulce
nápis "komprese" umístěn v horní části pole,
pro rychlou orientaci) např. 10
- tlumení
komprese high speed zadního tlumiče - počet kliknutí (příp. otáček)
zpět z maxima, tato regulační matka vel. 14 je na zad. tlumiči
nahoře u vyrovnávací nádobky tlumiče vně reg. šroubku
komprese low speed např. 24
- délka zadního
tlumiče - na spodním konci tlumiče se dá nastavit
spodní oko a tím zvětšit/zmenšit celkovou délku tlumiče
a tím měnit geometrii stroje - více či méně
"nakopnout" motorku (podobně jako když spustíte přední
tlumiče v brýlích), standartní poloha je označena 0 např. +2,
pokud máte sériový tlumič, lze např. R1 04/06 a i třeba
u Suzuki podložkami u horního úchytu tlumiče (je to
mezikus, kterým je tlumič uchycen k rámu) dosáhnout stejného
efektu
- nastavení
tlumiče řízení - počet kliknutí ze zcela povoleného
tlumiče (narozdíl od tlumičů, kde se zapisuje počet
kliknutí ze zcela utaženého tlumení) např. 9. To je
proto, že když motorku nakládáte nebo ji tlačíte na přejímku
apod. tlumič řízení bývá zvykem si povolit (ne u každého
a ne vždy). Proto je zbytečné ho pro nastavení na jízdu
utahovat naplno a počítat kliknutí z utažení, jednoduší
je počítat kliknutí rovnou s povoleného tlumiče směrem k
tužšímu.
- sekundární
převod - počet zubů řetězového kolečka/počet zubů
rozety např. 15/47
- palivová
mapa - označení pal. mapy v PC, která je nahraná v řídící
jednotce či Power Commanderu např. 004
- typ použité
přední/zadní pneumatiky -např. SC1/SC2 (Pirelli supercorsa),
RS1/RT2 (přední Metzeler rennsport1/zadní
Metzeler racetec2), RTS2/RTS2 (přední i zadní
Metzeler racetec slick2)
- počet kol
najetých na pneu před jízdou - přední/zadní např.
10/5, 0/0, ...
- počet kol
najetých v dané jízdě např. 12
- best time
- nejlepší čas v dané jízdě např. 2:15,2
- počasí
teplota - teplota vzduchu před jízdou např. 21oC
- počasí
tlak - tlak vzduchu před jízdou v mb např. 1036
- počasí
poznámka - např. slunečno, zataženo, déšť, ...
- poznámky
- chování stroje, stav pneu po jízdě apod. např.:
FP1 - pneu OK, za matadorem ujíždí přední pneu, zmenšit
kompresi ?
QP1 - zadní pneu natrhaná, pod boxama klouže zad. pneu
- nalito 9 litrů
benzinu, najeto 11+2 kola, zůstatek 1,8 litru
(Pozn. 11+2 kola zn. 11
rychlých kol + 2 pomalá - první zaváděcí a poslední po
odmávnutí tréninku)
Nastavení řídící
jednotky souvisí s vyplňováním teploty a tlaku vzduchu před jízdou,
protože tyto dvě veličiny jsou určující pro hustotu
vzduchu.
Čím je vzduch hustější, tím víc kyslíku (který hoří s
benzínem) se dostane do válce a tím má motor vyšší výkon.
Elektronika motocyklu nastavuje množství vstřikovaného paliva mimo jiné i dle čidel teploty a tlaku vzduchu, čímž koriguje
změny v hustotě vzduchu. Může se stát, že při jistých podmínkách
je potřeba toto lehce korigovat. Je vidět, že hustota vzduchu může
být při nízkém tlaku a vysoké teplotě oproti vysokému tlaku
a nízké teplotě rozdílná až o 10%. To způsobí i téměř
stejný rozdíl ve výkonu motoru. Proto je důležité zapisovat
teplotu a tlak vzduchu, aby se pak nedivil, ten kdo si zapisuje i
např. top speed, že je tam rozdíl např. 10 km/h. Stačí se
podívat do záznamů, jaké tenkrát když motorka jela rychleji
bylo počasí a je to jasné. Stejně to platí i naopak, pokud
dle záznamů zjistím, že při stejných podmínkách byla top
speed o 10 km/h vyšší než teď, pak je někde problém. Samozřejmě
na stejném okruhu :-)). Důležitá pro top speed je i výjezdová
rychlost, respektive průjezd poslední zatáčkou vedoucí na cílovou
rovinku.
|