 |
|
Tlumiče |
Zde jsou informace o
tlumičích pro začínající jezdce či amatéry.
Doporučuji přečíst všechny články věnované tlumičům,
získáte tak lepší představu co a jak a proč funguje.
Hlavní věcí, tak
jako na všech součástech motocyklu je údržba, to zn.
pravidelně, tj. alespoň jednou ročně při přípravě na
sezónu vyměnit olej i gufera v tlumičích. Olej tvoří
polymerové rětězce molekul a ty se časem při používání
roztrhají, proto je nutné mít olej "čerstvý".
Nejlépe je svěřit tlumiče odbornému servisu, nejlépe ZUPIN,
zkontrolují i vnitřní součásti tlumiče a navrhnou řešení
případných problémů.
|
|
Co vše se dá na plně seřiditelných tlumičích nastavit?
1. spring preload - předpětí pružiny
2. rebound damping - útlum odskoku
3. compression damping - útlum stlačení
(čísla v popisu odpovídají zobrazení na obrázcích vpravo
pro př. i zad. tlumiče)
Polohu regulačního šroubku se nastavuje pomocí šroubováku,
počítá se počet kliknutí (nebo pouze otočení pokud šroubek
nemá polohy kliknutí, např. 1,5 ot.) o které se šroubek
povolí z polohy maximálního tlumení, šroubek zašroubujeme na
maximum (jemně, s citem) a pak povolíme např. o 6 kliknutí
nebo 1,5 otáčky. Na předních tlumičích je šroubek regulace
útlumu stlačení umístěn dole na vidlici (u osy př. kola), šroubek
útlumu roztahování (odskoku) nahoře na tlumiči (uprostřed
matky sloužící k nastavení předpětí pružiny). U zadního
tlumiče je šroubek na útlum stlačení nahoře na jednotce u
vyrovnávací nádržky a šroubek na útlum odskoku dole na
jednotce (bývá trochu horší přístup). Pokud rozsah
nastavení útlumu šroubky nestačí, můžeme použít olej s
jinou hustotou. Tlumičové oleje (fork oil) se označují very
light, light, medium, heavy. Z názvu je patrná jejich různá
hustota.
Na kluzák přední vidlice se instaluje o-kroužek pro kontrolu
nevyužitého zdvihu (postačí i tzv. elektrikářská páska z
umělé hnoty).
Nastavování podvozku má určitá pravidla. Napřed je
dobré tlumiče zahřát na provozní teplotu a pak něco přestavovat.
U přední vidlice je naprosto nezbytné obě jednotky nastavit
naprosto stejně. Není dobré nastavit tvrdý předek a měkký
zadek (nebo naopak). Pro závodní nastavení na okruh volte
trochu tvrdší nastavení, sériové nastavení bývá totiž určeno
i do běžného provozu, kde se trocha toho pohodlí přece jen vyžaduje,
naproti tomu na okruhu jde jen o co nejlepší jízdní
vlastnosti. Při nastavení podvozku se bere v potaz: kvalita
povrchu, převažující typ zatáček, typ pneumatik, výkon
stroje, hmotnost jezdce a jeho jízdní styl. Každý preferuje
jiné nastavení, někdo má rád trošku měkčí, někdo naopak
příliš tvrdé. O nastavení také něco vypovídají
pneumatiky, kulaté žmolky na gumě znamenají měkké
nastavení, pokud je guma nasekaná je podvozek příliš tvrdý,
ale podobně se projevuje i nesprávná volba pneumatik - příliš
měkká nebo naopak tvrdá (např. při vysokých teplotách
budete mít přední SC1 samej žmolek, SC2 by byla vhodnější).
Důležité:
Před každou změnou nastavení si zapište původní hodnoty
(viz Záznam trénink
- závod), je to dobré aby jste se, pokud nové nastavení
nebude vyhovovat, rychle vrátili k původnímu a nebo aby jste
nezkoušeli znovu stejná nastavení, která se ukázala jako
nevhodná. K nastavení je dobré připsat poznámku o chování
stroje apod. Změny nastavení se musí provádět komplexně, to
zn. když jen přitvrdíte pružiny vpředku a nic víc, může se
to osvědčit, ale většinou je třeba změn několik současně
a předek i zadek sladěn.
|



|
|
 |