Kalendář MMČR
Okruhy MMČR
Jak na okruhy dle T.Foukala
Vlajky - co znamenají
Body - kolik dostanete
Zásady jízdy na okruhu
Ideální stopa, předjíždění
Úpravy stroje 1 - povinné
Úpravy stroje 2 - pneumatiky
Úpravy stroje 3 - doporučené
Úpravy stroje - 4. speciální
Tlumiče - obecné info
Tlumiče - racing úpravy
Nastavení tlumičů dle Öhlins
Nastavení tlumičů R1
Nastavení pérování dle Ymoto
Nastavení tlumení dle Ymoto
Podvozek - různé
Záznam trénink - závod
ÚPRAVY - YAMAHA 2001-2006
 
Tlumiče
Zde jsou informace o tlumičích pro začínající jezdce či amatéry.
 
Doporučuji přečíst všechny články věnované tlumičům, získáte tak lepší představu co a jak a proč funguje.
 
Hlavní věcí, tak jako na všech součástech motocyklu je údržba, to zn. pravidelně, tj. alespoň jednou ročně při přípravě na sezónu vyměnit olej i gufera v tlumičích. Olej tvoří polymerové rětězce molekul a ty se časem při používání roztrhají, proto je nutné mít olej "čerstvý". Nejlépe je svěřit tlumiče odbornému servisu, nejlépe ZUPIN, zkontrolují i vnitřní součásti tlumiče a navrhnou řešení případných problémů.
  
 
 
Co vše se dá na plně seřiditelných tlumičích nastavit?
 
1. spring preload - předpětí pružiny
2. rebound damping - útlum odskoku
3. compression damping - útlum stlačení

(čísla v popisu odpovídají zobrazení na obrázcích vpravo pro př. i zad. tlumiče)
 
Polohu regulačního šroubku se nastavuje pomocí šroubováku, počítá se počet kliknutí (nebo pouze otočení pokud šroubek nemá polohy kliknutí, např. 1,5 ot.) o které se šroubek povolí z polohy maximálního tlumení, šroubek zašroubujeme na maximum (jemně, s citem) a pak povolíme např. o 6 kliknutí nebo 1,5 otáčky. Na předních tlumičích je šroubek regulace útlumu stlačení umístěn dole na vidlici (u osy př. kola), šroubek útlumu roztahování (odskoku) nahoře na tlumiči (uprostřed matky sloužící k nastavení předpětí pružiny). U zadního tlumiče je šroubek na útlum stlačení nahoře na jednotce u vyrovnávací nádržky a šroubek na útlum odskoku dole na jednotce (bývá trochu horší přístup). Pokud rozsah nastavení útlumu šroubky nestačí, můžeme použít olej s jinou hustotou. Tlumičové oleje (fork oil) se označují very light, light, medium, heavy. Z názvu je patrná jejich různá hustota.
Na kluzák přední vidlice se instaluje o-kroužek pro kontrolu nevyužitého zdvihu (postačí i tzv. elektrikářská páska z umělé hnoty).
 
Nastavování podvozku má určitá pravidla. Napřed je dobré tlumiče zahřát na provozní teplotu a pak něco přestavovat. U přední vidlice je naprosto nezbytné obě jednotky nastavit naprosto stejně. Není dobré nastavit tvrdý předek a měkký zadek (nebo naopak). Pro závodní nastavení na okruh volte trochu tvrdší nastavení, sériové nastavení bývá totiž určeno i do běžného provozu, kde se trocha toho pohodlí přece jen vyžaduje, naproti tomu na okruhu jde jen o co nejlepší jízdní vlastnosti. Při nastavení podvozku se bere v potaz: kvalita povrchu, převažující typ zatáček, typ pneumatik, výkon stroje, hmotnost jezdce a jeho jízdní styl. Každý preferuje jiné nastavení, někdo má rád trošku měkčí, někdo naopak příliš tvrdé. O nastavení také něco vypovídají pneumatiky, kulaté žmolky na gumě znamenají měkké nastavení, pokud je guma nasekaná je podvozek příliš tvrdý, ale podobně se projevuje i nesprávná volba pneumatik - příliš měkká nebo naopak tvrdá (např. při vysokých teplotách budete mít přední SC1 samej žmolek, SC2 by byla vhodnější).
 
Důležité:
 
Před každou změnou nastavení si zapište původní hodnoty (viz Záznam trénink - závod), je to dobré aby jste se, pokud nové nastavení nebude vyhovovat, rychle vrátili k původnímu a nebo aby jste nezkoušeli znovu stejná nastavení, která se ukázala jako nevhodná. K nastavení je dobré připsat poznámku o chování stroje apod. Změny nastavení se musí provádět komplexně, to zn. když jen přitvrdíte pružiny vpředku a nic víc, může se to osvědčit, ale většinou je třeba změn několik současně a předek i zadek sladěn.
  

1 - seřízení předpětí pružiny, 2 - útlum odskoku (při roztahování)
 
3 - seřízení útlumu stlačení, 4 - páska na kabely
 
U jednotek Öhlins se provádí seřízení předpětí pružiny hydraulicky, a ne klíčem, pomocí válečku vpravo. Stačí otočit doprava nebo doleva, rychlé, jednoduché.
 
1 - předpětí pružiny, 3 - útlum při stlačování