VŠEOBECNÉ POKYNY
Automotodrom Brno organizuje jízdy
veřejnosti pro všechny zájemce, kteří si chtějí
vyzkoušet své řidičské umění na bezpečné dráze brněnského
okruhu. Nejsou určeny primárně pro jezdce s licencí
a/nebo závodní stroje. Jezdci s licencí se mohou zúčastnit,
ale musí dbát zvýšené opatrnosti a ohleduplnosti, protože
po dráze se pohybují jezdci s rozdílnou výkonností
jak svojí, tak strojů (od okruhových speciálů pro
cestovní endura a choppery).
Automotodrom Brno při jízdách veřejnosti
zajišťuje potřebné základní zabezpečení, které se
skládá z dispečinku okruhu, traťových komisařů,
lékařského personálu a hasičů. Všechny prvky zabezpečení
jsou po dobu jízd veřejnosti v pohotovosti a mají
jasně rozdělené role. Hlavním úkolem je poskytnout co
nejrychlejší pomoc v případě havárie či jiného
nebezpečí, které by mohlo ohrozit účastníky jízd veřejnosti.
Při jízdě po okruhu je třeba v zájmu
zachování maximální bezpečnosti dodržovat některá základní
pravidla bezpečné jízdy po okruhu. Zde je základní
desatero, jehož dodržování vám zajistí bezpečný návrat
z okruhu domů:
1. Při vjezdu na dráhu nesmíte
ohrozit ostatní. Na dráhu
vjíždějte tak, abyste nekřížili dráhu jezdcům, kteří
již jedou po okruhu obvykle mnohem vyšší rychlostí než
vy. Jejich možnosti při vyhýbání jsou omezené. Platí
jednoduché pravidlo – držte se vpravo.
2. Začněte pomalu.
Obětujte jedno až dvě kola na začátku na zahřátí
pneumatik vašeho motocyklu a nesnažte se ihned lámat
osobní rekordy. Bez zahřátých pneumatik bude mít vaše
rychlá jízda ještě rychlejší konec.
3. Sledujte dění na dráze před
sebou a zapomeňte na zpětná
zrcátka (nejlepší je zrcátka sklopit či odmontovat).
Co se děje za vámi vás nezajímá, to sledují ti za vámi.
Snažte se jet tak, abyste pro ně byl co nejvíce čitelný.
To znamená…
4. Držte zvolenou stopu
(i když není ideální) a neprovádějte náhlé a nečekané
změny směru jízdy. Můžete tím ohrozit rychlejší
jezdce, kteří jedou za vámi, snaží se odhadnout vaši
stopu a nejsou připraveni reagovat na náhlé změny směru
vaší jízdy.
5. Na rovinkách se snažte držet
rychlost a neohrožujte za
vámi jedoucí jezdce nečekaným bezdůvodným zpomalením.
6. Čili jak v zatáčkách,
tak na rovinkách jeďte plynule a předvídatelně. Na
rychlosti nezáleží. Pomalý jezdec, který jede
plynule je méně nebezpečný pro ostatní než
nevyzpytatelný střelec často měnící styl jízdy.
7. V případě, že vás
postihne nehoda nebo technická závada,
tak nezůstávejte na dráze nebo ve výjezdové zóně,
ale co nejrychleji opusťte dráhu či výjezdovou zónu
a odejděte i s motorkou za svodidla. Odvoz nepojízdného
stroje zajistí obsluha okruhu!!!
8. Zastavení na dráze je přísně
zakázáno. Ohrožujete tím
ostatní jezdce. Zastavení není dovoleno ani v případě,
že vidíte zraněného jezdce či chcete pomoci s odstraněním
havarovaného stroje. Tyto činnosti zajišťuje lékařská
služba a obsluha automotodromu a jsou koordinovány přímo
z dispečinku, který sleduje pomocí kamerového
systému dění na dráze.
9. Věnujte maximální pozornost
vlajkové signalizaci traťových
komisařů a zapamatujte si význam základních vlajek.
Řiďte se pokyny a příkazy traťových komisařů.
Vlajková signalizace je jediným prostředkem mezi traťovými
komisaři a jezdci, proto průběžně sledujte stanoviště
komisařů podél trati.
10. K jízdě slouží pouze
závodní dráha. Ostatní
komunikace v areálu mají svá pravidla pro pohyb
osob a platí na nich pravidla pro provoz na silničních
komunikacích. Maximální povolená rychlost je 20 km/h.
Pohybujte se pouze ve veřejných zónách areálu a pokud
není výslovně povoleno je přístup do prostoru za boxy
zakázán.
Vždy si důkladně si přečtěte Zásady
pro provoz.. , které podepisujete a řiďte se jimi.
Traťoví komisaři
Úkolem traťových komisařů při
jízdách veřejnosti je vlajková signalizace a zajišťování
komunikace s dispečinkem o dění v daném úseku
dráhy (počasí, havárie, stav dráhy atd).
Úlohou traťových komisařů není
vyprošťování motocyklů z kačírku ani jejich případné
opravy. Důvodem je, že ve
srovnání se závody je při jízdách veřejnosti počet
traťových komisařů na jednotlivých stanovištích
omezen.
V případě nehody a zranění
přijede na místo sanitka a lékař. Příkaz k vyslání
sanitky dává dispečink po konzultaci s traťovým
komisařem. Příjezd zdravotnického personálu je věcí několika
minut. Všichni traťoví komisaři jsou odborně proškoleni
na poskytování první pomoci před příjezdem zdravotnického
personálu. Proto není třeba, abyste zastavovali a chtěli
poskytnout první pomoc jezdci, který havaroval a je pravděpodobně
zraněn. Nezastavujte ani když jste lékař.
Nájezd a výjezd z dráhy
Nájezd a výjezd z dráhy je
možný pouze na jednom místě a to na startovní a cílové
rovince v prostoru stupňů vítězů. Ostatní výjezdy
z dráhy po celé délce okruhu slouží pouze k nouzovému
opuštění trati. V žádném případě neslouží k vjezdu
na trať. Opustíte-li trať, musíte se do prostoru startu
a cíle dostat zpět po obslužné komunikaci podél dráhy,
které k tomuto účelu slouží.
Pohyb po obslužné komunikaci
Po obslužné komunikaci se
pohybujte pomalu a to pouze po směru jízdy po závodní dráze.
Sledujte dění kolem sebe, protože obslužná komunikace
slouží i k pohybu vyprošťovacích a odtahových
vozidel a sanitek. Nesnažte se dostat se na obslužnou
komunikaci bez povolení Automotodromu. Možná pořídíte
hezké fotky, ale můžete výrazně ztížit pohyb vozidel
a sanitek.
Význam signalizačních vlajek při
jízdách veřejnosti.
Viz. race
info - vlajky
Rád bych se k pár věcem vyjádřil i sám:
K
bodu
1:
Několikrát jsem viděl jezdce, který
vyjel z boxů pomaličku v klidu přímo do stopy ostatním
jedoucím po cílovce!!!, bez toho, aby se ohlédl,
zda někdo nejede a nevyvolával tak zbytečné krizové
situace a havárie.
Co k tomu dodat, pár nadávek na takové bezohledné ridery
ať si každý zvolí dle libosti.
K bodu 2:
To platí pouze pro jízdu veřejnosti, pro tréninky ať
volné nebo kvalifikační musím mít gumy zahřáté,
pokud nemáš nahříváky tak jet svižně a plynule a brát
ohledy na rychlejší - jet čitelně. Ale i se studenýma gumama se musí
jet svižně, jinak se nezahřejí. Hlavně nezahřívat
gumy kličkováním (ostatní už jedou naplno měřená
kola), kličkováním se guma zahřeje pomalu, rychlejší je svižná
jízda. Jsou situace, kdy je kličkování vhodné a to
pokud jedou pomalu všichni, např. ke konci zahřívacího
kola při nájezdu na start, tak je to lepší než jet
pomalu pouze přímo, ale pozor, jen v tomto případě nebo
pokud by se stalo, že se jede za Safety Carem, jinak nekličkovat
za žádných okolností!!!.
K bodům 3,4,5,6:
Plynulost a čitelnost, to je velice důležitá zásada,
aby rychlejší jezdci měli jistotu, kudy jet, nekličkovat,
nedělat nepředvídatelné pohyby. Rychlý jezdci si vždy
poradí, nemusíte jim uhýbat, to je naopak nebezpečné.
Nejhorší je jezdec co jede např. 60 km/h v místě, kde
se normálně jede např. 150. Jede tak pomalu třeba proto,
že mu nejede stroj nebo je už unavený v tréninku. Při
tak malé rychlosti lze se strojem dělat rychlé a nečekané
změny směru, z toho mají rychlí jezdci největší
obavu.
Pokud odpočíváte dívejte se za sebe, aby měl ten kdo
jede naplno tzv. kontakt s očima, aby si byl jistý že o něm
víte a může bez ubrání nebo obav z toho co vás napadne
dělat jet naplno dál (pokud jedete dle sebe naplno, tak se
samozřejmě věnovat pouze jízdě a řízení). Takto mě jeden "odpočívající"
jezdec skoro vytlačil z dráhy při kvalifikaci!!!
To, že
vám někdo zkazí dobře rozjeté kolo, je to nejmenší co
se může stát, to je vám pak přilba na ten příval nadávek
co se z vás sypou malá :-)).
K bodu 7:
K tomu není co dodat, co nejrychleji vyklidit dráhu.
18. května jsme byli trénovat v Mostě, jezdec s Hondou (Fire
Blade 00 - barvy Castrol) měl lehký pád - sklouznutí.
Motorka i on zůstali na dráze, on přímo ve stopě na výjezdu
z rychlé zatáčky, zůstal pořád na dráze, klečel a
asi spílal nad odřeným lakem, sundal si přilbu, hodil ji
kousek od sebe na dráhu!! a nevím na co čekal, nevěřil
jsem svým očím, o motorku se nestaral vůbec, ani po příjezdu
traťáků, ještě že neslyšel ta slova co nám na jeho
adresu řekli :-)). Kvůli takovým "závodníkům",
kteří neví jak se chovat se může někdo další zbytečně
zranit i zabít!!!! Při závodech se havárie stávají a počítá
se s nimi, ale proč zbytečně rozbít stroj a sebe kvůli
někomu kdo neví jak se chovat, technika je drahá,
nehledě na zdraví.
K bodům 8,9,10:
No comment, to je jasné. Pouze bych zdůraznil bod 8 -
nezastavovat!!! Pokud postavíte na okraj dráhy 2-3 motorky
na stojánek a jdete hledat kamarádovi, co havaroval,
kousky plastu, tak vytváříte překážku a nebezpečí
pro ostatní jezdce, nehledě na to, že své stroje a sebe
vystavujete riziku, že vás někdo smete.
|