|
Tlumiče
Öhlins - nastavení podvozku |
Článek
je přeložen ze stránky www.ohlins.nl
a je neupravován.
Z uváděných rad a způsobů nastavení lze částečně
vycházet i pro nastavení jiných jednotek než jen Öhlins. |
|
Úvod
Bohužel
není žádná literatura, která vám může dokonale
nastavit stroj. Nastavení podvozku je individuální, závislé
na jezdci (stylu, přednostech) a podmínkách na trati,
které se různí od závod k závodu. Můžeme se proto
pouze pokusit dát vám určitá vodítka a základní
pravidla pro nastavení podvozku vašeho stroje.
Obecná
pravidla
Hlavním
pravidlem v silničních závodech je, že tl. a pr.
jednotky musí podepřít pneumatiku k vytvoření nejlepšího
možného gripu. Z tohoto důvodu zavěšení kol hraje nejdůležitější
roli v zatáčkách, šikanách, akceleraci a brzdění. Na
přímé dráze zavěšení pracuje dostatečně, jestliže
pohlcuje hrboly bez způsobování nestability.
Zdvih
pérování
Silniční závodní bike by normálně neměl využívat úplného
zdvihu pérování, třebaže na nějakém okruhu jeden nebo
dva velké hrbol nebo díry (porhlubně) mohou způsobit, že
pérování půjde nadoraz. Také přistání předního
kola po wheelies může způsobit nadměrné propružení přední
vidlice. Jestliže pérování doráží na velkých hrblech
nebo prohlubních (dírách), by nemělo automaticky
znamenat, že pérování by se mělo nastavit na více tvrdé.
Avšak, jestliže pérování doráží v místě vyžadujícím
maximální grip, je to nevyhnutelné, protože pneumatika
nemůže vytvořit nejlepší trakci, musí totiž rovněž
vykonávat pružení (za pružící jednotku, která je
nadoraz). Je tedy nezbytné upravit nastavení. Během každé
jízdy bys měl zdvih pérování pozorně kontrolovat. Když
se grip pneumatiky a časy na kolo zlepší, pérování má
stále těžší práci. Takže, nastavení se musí stát
tvrdší. Naopak, když začne pršet grip pneumatiky a časy
na kolo poklesnou, v tom případě by se mělo použít měkčí
nastavení.
|
|
Nastavení
pružení
Před začátkem nastavování pružení, čtěte váš manuál!
Tip, dělejte změny v nastavení po jedné, pokuste se
zjistit jaký efekt každá jednotlivá úprava má na váš
stroj a dělejte si poznámky!
Statické
propružení bez jezdce
Držet bike vzpřímeně na rovném povrchu. Samostatně
zvedněte předek a zadek až do plného zdvihu jednotek,
hodnota zdvihnutí by měla být přibližně:
Typ
stroje |
Předek |
Zadek |
Super
Bike |
20-30
mm |
5-10
mm |
Super
Sport |
20-30
mm |
5-10
mm |
RR
250 |
15-25
mm |
0-5
mm |
RR125 |
15-25
mm |
méně
než 0 mm* |
*Poznámka:
U RR 125 musí být pružina předepjatá více, aby na
rovině nedošlo k prupružení, protože, 125 si nemůže
dovolit uvolnit kr.moment, který by propérování podvozku
na rovině (v přímém směru) spotřebovalo (došlo by k
poklesu top speed).
Statické propružení se upravuje předpětím pružiny.
Postup je stejný pro přední vidlici i zadní jednotku.
Statické
propružení s jezdcem
Přijatý
zvyk k seřízení pružinovému poměru je změřit použitý
zdvih s jezdcem posazeným na stroji v přímé pozici
(zalehlým) po nastavení správného statického propružení
bez jezdce. Obyčejně 1/3 úplného zdvihu je dobré východisko
pro všechny stroje. Toto je pouze vodítko pro správný
pružinový poměr. Závěrečná kontrola se musí provést
na okruhu.
Poznámka:
OHLINS závodní jednotky zamezují ranám z rychlého roztažení
do krajní polohy (plný zdvih) což by zapříčiňovalo skákání
zadního kolo při tvrdém brždění.
Vaše
jednotka OHLINS je dodaná se správným nastavením předpětím
pružiny a doporučujeme abyste užíval tuto hodnotu pro základní
nastavení. Světlá výška stroje by se měla upravovat
regulátorem výšky na stroji nebo na jednotce, pokud to ovšem
lze.
(Pozn.: předpětí pružiny by nemělo sloužit k úpravě
světlé výšky stroje, ale k vyladění podvozku.)
|
|
Útlum
odskoku
Zadní
jednotka
Příliš velké tlumení odskoku může způsobit:
- Zadek
odskakuje na hrbolech namísto sledování povrchu.
- Zadek
"plave" pod brzděním.
- Drží
záď stroje dole s výsledkem že stroj bude nedostatečně
řiditelný!
- Dále
může způsobit přehřátí v hydraulickém systému
tlumiče a zapříčinit jeho "zvadnutí",
jinak řečeno, bude velmi horký a bude chodit bez útlumu.
Příliš
malé tlumení odskoku může způsobit:
- Záď
stroje půjde nahoru pod brzděním příliš rychle, to
způsobuje skákání zadního kola.
- Stroj
se zdá nestabilní.
Přední
jednotky
Příliš velké tlumení odskoku může způsobit:
- "Přetáčení
!"
- Způsobuje
špatný grip přední pneumatiky.
- Máte
pocit jako by přední kolo v zatáčce utíkalo.
Příliš
malé tlumení odskoku může způsobit:
- "Nedotáčení
!"
- Předek
se zdá nestabilní.
|
|
Útlum
stlačení
Zadní
jednotka
Příliš velké tlumení komprese může způsobit:
- Zadní
kolo podkluzuje při akceleraci
- Může
způsobovat hrubou jízdu přes hrboly.
Příliš
malé tlumení komprese může způsobit:
- Zadní
kolo začne ujíždět stranou při akceleraci ze zatáčky.
- Stroj
bude příliš posazen (zadek je moc nízko), to bude způsobit
na předku menší grip.
Přední
tlumiče
Příliš velké tlumení komprese může způsobit:
- Dobrý
výsledek během brzdění.
- Způsobuje
drsnou (tvrdou) jízdu přes hrboly.
Příliš
malé tlumení komprese může způsobit:
Rada
pro nastavení:
Tlumení komprese by se mělo nastavovat spolu s úrovní
oleje v přední vidlici.
|
|
Předpětí
pružiny
Zadek
Příliš tvrdé předpětí pružiny:
- Přináší
snadné točení do zatáčky (tzv. rychlé řízení).
- Způsobuje
pocit tvrdé záďi.
- Vytváří
špatnou trakci zadního kola.
Příliš
měkké předpětí pružiny:
- Přináší
dobrou trakci při akceleraci.
- Vytváří
"nedotáčivost" při nájezdu do zatáčky.
- Způsobuje,
že jednotky se musí hodně pohybovat (přes celý svůj
zdvih), což způsobuje obtíže při překlápění
stroje z jedné strany na druhou v šikanách.
- Bude
dávat lehký pocit ve předku.
Předek
Příliš tvrdé předpětí pružiny:
- Dobré
při brzděním.
- Vytvořit
nedotáčivost.
- Pocit
drsnosti v zatáčkách.
Příliš
měkké předpětí pružiny:
- Přináší
snadné točení do zatáček (tzv. rychlé řízení)
- Vytvořit
přetáčení.
- Může
způsobovat potápění předku dolů.
- Špatné
při brzdění (ponořování).
|
|
Hladina
oleje v přední vidlici
Napřed
čti manuál. Moderní přední vidlice jsou velmi citlivé
na změny hladiny oleje, protože malé množství vzduchu
uvnitř kluzáku př. vidlice pracuje jako pružina. Různá
úroveň oleje účinkuje jako pružící poměr od středu
zdvihu a má velmi silný efekt na konci zdvihu.
Když
je úroveň oleje zvýšená:
Účinek vzduchového pružení v druhé polovině zdvihu je
silné, a tím pádem přední vidlice tvrdší.
Když
olej úroveň je nižší:
Vzduchové pružení v druhé polovině chodu jednotky je
zmenšené, a tak je přední vidlice změkčená.
Úroveň
hladiny oleje se nejvíce projevuje až ke konci zdvihu
vidlice.
Poznámka:
Upravte úroveň oleje podle vašeho
manuálu.
|
|