Kalendář MMČR
Okruhy MMČR
Jak na okruhy dle T.Foukala
Vlajky - co znamenají
Body - kolik dostanete
Zásady jízdy na okruhu
Ideální stopa, předjíždění
Úpravy stroje 1 - povinné
Úpravy stroje 2 - pneumatiky
Úpravy stroje 3 - doporučené
Úpravy stroje - 4. speciální
Tlumiče - obecné info
Tlumiče - racing úpravy
Nastavení tlumičů dle Öhlins
Nastavení tlumičů R1
Nastavení pérování dle Ymoto
Nastavení tlumení dle Ymoto
Podvozek - různé
Záznam trénink - závod
ÚPRAVY - YAMAHA 2001-2006
 
Tlumiče Öhlins - nastavení podvozku
Článek je přeložen ze stránky www.ohlins.nl a je neupravován.
Z uváděných rad a způsobů nastavení lze částečně vycházet i pro nastavení jiných jednotek než jen Öhlins.

Úvod

Bohužel není žádná literatura, která vám může dokonale nastavit stroj. Nastavení podvozku je individuální, závislé na jezdci (stylu, přednostech) a podmínkách na trati, které se různí od závod k závodu. Můžeme se proto pouze pokusit dát vám určitá vodítka a základní pravidla pro nastavení podvozku vašeho stroje.

Obecná pravidla

Hlavním pravidlem v silničních závodech je, že tl. a pr. jednotky musí podepřít pneumatiku k vytvoření nejlepšího možného gripu. Z tohoto důvodu zavěšení kol hraje nejdůležitější roli v zatáčkách, šikanách, akceleraci a brzdění. Na přímé dráze zavěšení pracuje dostatečně, jestliže pohlcuje hrboly bez způsobování nestability.

Zdvih pérování
Silniční závodní bike by normálně neměl využívat úplného zdvihu pérování, třebaže na nějakém okruhu jeden nebo dva velké hrbol nebo díry (porhlubně) mohou způsobit, že pérování půjde nadoraz. Také přistání předního kola po wheelies může způsobit nadměrné propružení přední vidlice. Jestliže pérování doráží na velkých hrblech nebo prohlubních (dírách), by nemělo automaticky znamenat, že pérování by se mělo nastavit na více tvrdé. Avšak, jestliže pérování doráží v místě vyžadujícím maximální grip, je to nevyhnutelné, protože pneumatika nemůže vytvořit nejlepší trakci, musí totiž rovněž vykonávat pružení (za pružící jednotku, která je nadoraz). Je tedy nezbytné upravit nastavení. Během každé jízdy bys měl zdvih pérování pozorně kontrolovat. Když se grip pneumatiky a časy na kolo zlepší, pérování má stále těžší práci. Takže, nastavení se musí stát tvrdší. Naopak, když začne pršet grip pneumatiky a časy na kolo poklesnou, v tom případě by se mělo použít měkčí nastavení. 

Nastavení pružení
Před začátkem nastavování pružení, čtěte váš manuál! 
Tip, dělejte změny v nastavení po jedné, pokuste se zjistit jaký efekt každá jednotlivá úprava má na váš stroj a dělejte si poznámky!

Statické propružení bez jezdce
Držet bike vzpřímeně na rovném povrchu. Samostatně zvedněte předek a zadek až do plného zdvihu jednotek, hodnota zdvihnutí by měla být přibližně:

Typ stroje Předek Zadek
Super Bike 20-30 mm 5-10 mm
Super Sport 20-30 mm 5-10 mm
RR 250 15-25 mm 0-5 mm
RR125 15-25 mm méně než 0 mm*

*Poznámka: U RR 125 musí být pružina předepjatá více, aby na rovině nedošlo k prupružení, protože, 125 si nemůže dovolit uvolnit kr.moment, který by propérování podvozku na rovině (v přímém směru) spotřebovalo (došlo by k poklesu top speed).
Statické propružení se upravuje předpětím pružiny. Postup je stejný pro přední vidlici i zadní jednotku.

Statické propružení s jezdcem

Přijatý zvyk k seřízení pružinovému poměru je změřit použitý zdvih s jezdcem posazeným na stroji v přímé pozici (zalehlým) po nastavení správného statického propružení bez jezdce. Obyčejně 1/3 úplného zdvihu je dobré východisko pro všechny stroje. Toto je pouze vodítko pro správný pružinový poměr. Závěrečná kontrola se musí provést na okruhu.

Poznámka: OHLINS závodní jednotky zamezují ranám z rychlého roztažení do krajní polohy (plný zdvih) což by zapříčiňovalo skákání zadního kolo při tvrdém brždění.

Vaše jednotka OHLINS je dodaná se správným nastavením předpětím pružiny a doporučujeme abyste užíval tuto hodnotu pro základní nastavení. Světlá výška stroje by se měla upravovat regulátorem výšky na stroji nebo na jednotce, pokud to ovšem lze.
(Pozn.: předpětí pružiny by nemělo sloužit k úpravě světlé výšky stroje, ale k vyladění podvozku.)

Nedotáčení.

Útlum odskoku

Zadní jednotka
Příliš velké tlumení odskoku může způsobit:

  • Zadek odskakuje na hrbolech namísto sledování povrchu.
  • Zadek "plave" pod brzděním.
  • Drží záď stroje dole s výsledkem že stroj bude nedostatečně řiditelný!
  • Dále může způsobit přehřátí v hydraulickém systému tlumiče a zapříčinit jeho "zvadnutí", jinak řečeno, bude velmi horký a bude chodit bez útlumu.

Příliš malé tlumení odskoku může způsobit:

  • Záď stroje půjde nahoru pod brzděním příliš rychle, to způsobuje skákání zadního kola.
  • Stroj se zdá nestabilní.

Přední jednotky
Příliš velké tlumení odskoku může způsobit:

  • "Přetáčení !"
  • Způsobuje špatný grip přední pneumatiky.
  • Máte pocit jako by přední kolo v zatáčce utíkalo.

Příliš malé tlumení odskoku může způsobit:

  • "Nedotáčení !"
  • Předek se zdá nestabilní.

Útlum stlačení

Zadní jednotka
Příliš velké tlumení komprese může způsobit:

  • Zadní kolo podkluzuje při akceleraci 
  • Může způsobovat hrubou jízdu přes hrboly.

Příliš malé tlumení komprese může způsobit: 

  • Zadní kolo začne ujíždět stranou při akceleraci ze zatáčky.
  • Stroj bude příliš posazen (zadek je moc nízko), to bude způsobit na předku menší grip.

Přední tlumiče
Příliš velké tlumení komprese může způsobit:

  • Dobrý výsledek během brzdění.
  • Způsobuje drsnou (tvrdou) jízdu přes hrboly.

Příliš malé tlumení komprese může způsobit:

  • Silné ponořování předku.

Rada pro nastavení:
Tlumení komprese by se mělo nastavovat spolu s úrovní oleje v přední vidlici.

Předpětí pružiny

Zadek
Příliš tvrdé předpětí pružiny: 

  • Přináší snadné točení do zatáčky (tzv. rychlé řízení).
  • Způsobuje pocit tvrdé záďi.
  • Vytváří špatnou trakci zadního kola.

Příliš měkké předpětí pružiny:

  • Přináší dobrou trakci při akceleraci.
  • Vytváří "nedotáčivost" při nájezdu do zatáčky.
  • Způsobuje, že jednotky se musí hodně pohybovat (přes celý svůj zdvih), což způsobuje obtíže při překlápění stroje z jedné strany na druhou v šikanách.
  • Bude dávat lehký pocit ve předku.

Předek
Příliš tvrdé předpětí pružiny:

  • Dobré při brzděním.
  • Vytvořit nedotáčivost.
  • Pocit drsnosti v zatáčkách.

Příliš měkké předpětí pružiny:

  • Přináší snadné točení do zatáček (tzv. rychlé řízení)
  • Vytvořit přetáčení.
  • Může způsobovat potápění předku dolů.
  • Špatné při brzdění (ponořování).

Hladina oleje v přední vidlici

Napřed čti manuál. Moderní přední vidlice jsou velmi citlivé na změny hladiny oleje, protože malé množství vzduchu uvnitř kluzáku př. vidlice pracuje jako pružina. Různá úroveň oleje účinkuje jako pružící poměr od středu zdvihu a má velmi silný efekt na konci zdvihu.

Když je úroveň oleje zvýšená:
Účinek vzduchového pružení v druhé polovině zdvihu je silné, a tím pádem přední vidlice tvrdší.

Když olej úroveň je nižší:
Vzduchové pružení v druhé polovině chodu jednotky je zmenšené, a tak je přední vidlice změkčená.

Úroveň hladiny oleje se nejvíce projevuje až ke konci zdvihu vidlice.

Poznámka: Upravte úroveň oleje podle vašeho manuálu.