Kalendář MMČR
Okruhy MMČR
Jak na okruhy dle T.Foukala
Vlajky - co znamenají
Body - kolik dostanete
Zásady jízdy na okruhu
Ideální stopa, předjíždění
Úpravy stroje 1 - povinné
Úpravy stroje 2 - pneumatiky
Úpravy stroje 3 - doporučené
Úpravy stroje - 4. speciální
Tlumiče - obecné info
Tlumiče - racing úpravy
Nastavení tlumičů dle Öhlins
Nastavení tlumičů R1
Nastavení pérování dle Ymoto
Nastavení tlumení dle Ymoto
Podvozek - různé
Záznam trénink - závod
ÚPRAVY - YAMAHA 2001-2006
 
Ideální stopa - předjíždění 
Chybou začátečníků je to, že chtějí jezdit rychle hned nebo alespoň co nejrychleji to jde. Tím, že se snaží brzdit na poslední chvíli netrefují nájezdy, minou body zatáčení, vypěstují si špatný styl a návyky. Pokud chcete jezdit rychle v budoucnu, je na začátek vhodné se naučit jezdit především čistě, ideální stopu, to je i bezpečné, protože rychlejší jezdec počítá s tím, že pojedete v ideální stopě a dle toho si plánuje předjetí viz dále. Lépe je tedy raději brzdit o chvilku dříve, aby jsi dobře trefil nájezd a tečnu v zatáčce, je to dobrý základ, který již budeš jen kolo od kola urychlovat. Základ úspěchu je jezdit jedno kolo jako druhé, a až to dokážu, pak všechny úkony, které za jízdy dělám zrychlovat. S tím souvisí i předjíždění, pokud netrefuješ nájezdy, tak má problém i rychlejší jezdec, který tě předjíždí a tím přivoláváš zbytečně nebezpečné situace.
     Pokud pomalejší jezdec pokud uvidí modrou vlajku může se stát, že v dobrém úmyslu začne uhýbat a měnit směr jízdy a může nastat problém, jelikož rychlejší již má nasazeno na předjíždění např. venkem a pomalejší mu začne uvolňovat stopu uvnitř zatáčky, tím, že začne jet k okraji, tak vlastně vytlačuje rychlejšího a může nastat i kontakt jezdců a kolize. To jsou případy, kdy si pomalejší stěžují, že ho někdo sestřelil (brr, to slovo nemám rád). A nebo v případě, že rychlejší si to namíří na vnitřek a pomalejší před zatáčkou uhne dovnitř zatáčky, pak je kolize téměř nevyhnutelná a zase slyším: "ten debil mě sestřelil". Ale ten debil neměl jinou možnost.
    
Ideální stopa je zelenou, ideální stopa pomalešího jezdce je žlutou, liší se od zelené, protože u většiny začátečníků bývá chybou, že začínají brzy zatáčet, jedou k vnitřnímu okraji zatáčky, jelikož mají pocit, že tato stopa je bezpečnější.
To je ale na výjezdu, pokud jsou dostatečně rychlí, vynese k okraji dráhy na obrubníky, kde jedou v maximálním náklonu u kraje dráhy, což není bezpečné. Naopak posunout tečnu dál do zatáčky a na výjezdu napřimovat stroj a akcelerovat, pak jste u u okraje dráhy v daleko menším náklonu a s o to větším plynem. Tato zelená stopa je rychlá, ale dává soupeři za vámi šanci při nájezdu do zatáčky vás vybrzdit, takto můžu tedy jet když vím, že za mnou nikdo není nebo v kvalifikaci.
 
PŘEDJÍŽDĚNÍ VNITŘKEM

IDEÁLNÍ STOPA
ZAMÝŠLENÁ STOPA POMALEJŠÍHO JEZDCE
ZAMÝŠLENÁ STOPA RYCHLEJŠÍHO JEZDCE
KOREKCE STOPY POMALEJŠÍHO JEZDCE PŘI REAKCI NA MODROU VLAJKU
Pomalejší jezdec se rozhodl jako reakci na modrou vlajku v bodě A korigovat svou stopu a uhnout rychlejšímu jezdci (kterého ještě nevidí, ale jelikož mávají modrou, tak tam bude) ze stopy. Rychlejší ale již míří dovnitř a počítá s tím, že pomalejší pojede svou ideální stopu (žlutá), rychlejší má dvě možnosti, buď přidá na brzdách, to lze ale těžko, protože rychlý jezdci si nenechávají při brzdění rezervu na možnost většího účinku a tak přebrzdí předek a havarují oba nebo může jet, tak jak zamýšlel a doufat, že pomalejší se vrátí zpět nebo, že dojde pouze ke kontaktu jezdců bez pádu. A co nyní řekne pomalejší jezdec: on mě sestřelil, přitom neměl jinou možnost.
 
PŘEDJÍŽDĚNÍ VENKEM

IDEÁLNÍ STOPA

ZAMÝŠLENÁ STOPA POMALEJŠÍHO JEZDCE
ZAMÝŠLENÁ STOPA RYCHLEJŠÍHO JEZDCE
KOREKCE STOPY POMALEJŠÍHO JEZDCE PŘI REAKCI NA MODROU VLAJKU
Pomalejší jezdec se rozhodl jako reakci na modrou vlajku v bodě A korigovat svou stopu a uhnout rychlejšímu jezdci (kterého ještě nevidí, ale jelikož mávají modrou, tak tam bude) ze stopy, vyslal svůj stroj na větší oblouk, měl záměr uvolnit vnitřek zatáčky, aby mohl rychlejší projet, ten ale již jede velký oblouk a chce pomalejšího předjet venkem, pak nastane kontakt jezdců v bodě B, pokud by tomuto kontaktu a možné havárii chtěl rychlejší zabránit a změnil směr na venek zatáčky (červená čárkovaná stopa) skončí mimo dráhu, jelikož jeho rychlost mu neumožní vytočit oblouk o menším poloměru.
 
U obou případů může samozřejmě nastat to, že pomalejší opravdu jede plynule, čitelně ve své ideální stopě a rychlejší špatně vyhodnotí situaci a dojde ke kolizi. Rychlejší se musí rozhodnout dle rychlosti pomalejšího, vzájemné vzdálenosti, vzdálenosti od bodu zatáčení atd. zda se rozhodne pro předjíždění venkem či vnitřkem. Pokud se rozhodne, že vnitřkem bude lepší, rychlejší, pak už to nelze změnit, třeba v případě, že pomalejší změní směr jízdy, tak třeba přibrzdit či podobně. Je zde důležitý odhad a vyježděnost rychlejšího jezdce a předvídatelná jízda pomalejšího. I z tohoto důvodu je dobré na začátku jezdit raději nepatrně pomaleji a učit se jezdit čistě, až toto zvládnete, pak vše urychlit a nebudete mít potíže s rychlými jezdci a nikdo vás nebude "střílet" či "sestřelovat" nebo jak tomu "závodníci" říkají. Chápu, že horší je to na tolik diskutovaných jízdách veřejnosti, kde je spousta rádoby závodníku v laminátech a chtějí si zvyšovat sebevědomí a všemu rozumí a vše vědí , ale je tam i spousta rozumných lidí co prostě rádi jezdí na motorce, to jen aby mě někdo nenapadl, že straním jedné skupině, snažím se být objektivní. V každém případě je nejbezpečnější jet ideální stopu a rychlejší si s tím poradí, hlavně při modré vlajce neměnit směr a snažit se jet co nejplynuleji. Jiné je to při kvalifikaci, pokud jedete pomalé kolo, tak tam je dobré a vhodné (dokonce je to i v řádech u modré vlajky) pro ostatní jet mimo stopu a dívat se za sebe, pokud jezdec, který jede svoje rychlé kolo, vidí, že o něm víte, bez obav pojede naplno, jde o to dát tomu druhému najevo, že o něm víte a že nemusí mít obavu z vaší pomalé jízdy, v kvalifikaci většina jezdců jede naplno 1-3 kola a pak jedno pomalé, v tomto kole musím být ohleduplný k ostatním, je to i pro bezpečnost, proto pokud jedu pomalé kolo, velice často se ohlížím a když se blíží někdo v rychlém kole, téměř neustále se dívám dozadu a i z druhé strany pokud se jezdec, který jede v kvalifikaci pomalé kolo dívá dozadu na mě, nemám s tím problém a jsem v klidu, nic se nemůže stát.
    
       
Stopa - volba stopy

Další věcí je volba stopy, je nepsané pravidlo, že kdo je vpředu volí stopu, ale může nastat následující: zelený jezdec je vpředu, červený mu to "pošle" na vnitřek, samozřejmě že bez brzdné rezervy. Zelený si volí stopu - ideální stopu a červenému jezdci to tzv. zavře. Tím nastane kolize, jelikož červený neměl jinou možnost. Buď více přibrzdit, což v zatáčce není dobré - přebrzdí předek a havarují oba nebo bode čekat kolik místa tam zůstane a třeba se protáhne, třeba i po drobném kontaktu. První možnost končí havárii, druhá dává jistou šanci. Samozřejmě záleží na rychlosti obou, může se stát, že tam opravdu jistá rezerva je a červený více přibrzdí a zařadí se za zeleného. Zelený je vpředu, je ale opravdu vepředu? Blíže tečny zatáčky, kam oba směřují je červený jezdec. A pokud zelený o červeném ví a "zavře to", pak jde do rizika o kterém ví a očekává, jak to vyřeší červený, zda na základě své volby stopy nedojde k havárii obou. Takže zelený svou volbou znemožní jízdu červenému, který po tom, co se rozhodne pro vybrzdění a předjetí vnitřkem už nemá jinou možnost, zelený má dvě možnost, buď to zavřít nebo nechat na vnitřku trochu místa a ve finále o případné havárii rozhoduje zelený jezdec.