|
Ideální stopa - předjíždění |
Chybou začátečníků je to, že chtějí jezdit rychle hned nebo alespoň
co nejrychleji to jde. Tím, že se snaží brzdit na poslední chvíli
netrefují nájezdy, minou body zatáčení, vypěstují si špatný styl a
návyky. Pokud chcete jezdit rychle v budoucnu, je na začátek vhodné se
naučit jezdit především čistě, ideální stopu, to je i bezpečné, protože
rychlejší jezdec počítá s tím, že pojedete v ideální stopě a dle toho si
plánuje předjetí viz dále. Lépe je tedy raději brzdit o chvilku dříve,
aby jsi dobře trefil nájezd a tečnu v zatáčce, je to dobrý základ, který
již budeš jen kolo od kola urychlovat. Základ úspěchu je jezdit jedno
kolo jako druhé, a až to dokážu, pak všechny úkony, které za jízdy dělám
zrychlovat. S tím souvisí i předjíždění, pokud netrefuješ nájezdy, tak
má problém i rychlejší jezdec, který tě předjíždí a tím přivoláváš
zbytečně nebezpečné situace.
Pokud pomalejší jezdec pokud uvidí modrou vlajku může
se stát, že v dobrém úmyslu začne uhýbat a měnit směr jízdy a může
nastat problém, jelikož rychlejší již má nasazeno na předjíždění např.
venkem a pomalejší mu začne uvolňovat stopu uvnitř zatáčky, tím, že
začne jet k okraji, tak vlastně vytlačuje rychlejšího a může nastat i
kontakt jezdců a kolize. To jsou případy, kdy si pomalejší stěžují, že
ho někdo sestřelil (brr, to slovo nemám rád). A nebo v případě, že
rychlejší si to namíří na vnitřek a pomalejší před zatáčkou uhne dovnitř
zatáčky, pak je kolize téměř nevyhnutelná a zase slyším: "ten debil mě
sestřelil". Ale ten debil neměl jinou možnost.
Ideální stopa je zelenou, ideální stopa pomalešího jezdce je žlutou,
liší se od zelené, protože u většiny začátečníků bývá chybou, že
začínají brzy zatáčet, jedou k vnitřnímu okraji zatáčky, jelikož mají
pocit, že tato stopa je bezpečnější.
To je ale na výjezdu, pokud jsou dostatečně rychlí, vynese k okraji
dráhy na obrubníky, kde jedou v maximálním náklonu u kraje dráhy, což
není bezpečné. Naopak posunout tečnu dál do zatáčky a na výjezdu
napřimovat stroj a akcelerovat, pak jste u u okraje dráhy v daleko
menším náklonu a s o to větším plynem. Tato zelená stopa je rychlá, ale
dává soupeři za vámi šanci při nájezdu do zatáčky vás vybrzdit, takto
můžu tedy jet když vím, že za mnou nikdo není nebo v kvalifikaci.
PŘEDJÍŽDĚNÍ
VNITŘKEM
IDEÁLNÍ
STOPA
ZAMÝŠLENÁ STOPA POMALEJŠÍHO JEZDCE
ZAMÝŠLENÁ STOPA RYCHLEJŠÍHO JEZDCE
KOREKCE STOPY POMALEJŠÍHO JEZDCE PŘI REAKCI NA MODROU VLAJKU
Pomalejší jezdec se rozhodl jako reakci na modrou vlajku
v bodě A korigovat svou stopu a uhnout rychlejšímu jezdci (kterého ještě
nevidí, ale jelikož mávají modrou, tak tam bude) ze stopy. Rychlejší ale
již míří dovnitř a počítá s tím, že pomalejší pojede svou ideální stopu
(žlutá), rychlejší má dvě možnosti, buď přidá na brzdách, to lze ale
těžko, protože rychlý jezdci si nenechávají při brzdění rezervu na
možnost většího účinku a tak přebrzdí předek a havarují oba nebo může
jet, tak jak zamýšlel a doufat, že pomalejší se vrátí zpět nebo, že
dojde pouze ke kontaktu jezdců bez pádu. A co nyní řekne pomalejší
jezdec: on mě sestřelil, přitom neměl jinou možnost.
|
PŘEDJÍŽDĚNÍ
VENKEM
IDEÁLNÍ
STOPA
ZAMÝŠLENÁ STOPA POMALEJŠÍHO JEZDCE
ZAMÝŠLENÁ STOPA RYCHLEJŠÍHO JEZDCE
KOREKCE STOPY POMALEJŠÍHO JEZDCE PŘI REAKCI NA MODROU VLAJKU
Pomalejší jezdec se rozhodl jako reakci na modrou vlajku
v bodě A korigovat svou stopu a uhnout rychlejšímu jezdci (kterého
ještě nevidí, ale jelikož mávají modrou, tak tam bude) ze stopy,
vyslal svůj stroj na větší oblouk, měl záměr uvolnit vnitřek
zatáčky, aby mohl rychlejší projet, ten ale již jede velký oblouk a
chce pomalejšího předjet venkem, pak nastane kontakt jezdců v bodě
B, pokud by tomuto kontaktu a možné havárii chtěl rychlejší zabránit
a změnil směr na venek zatáčky (červená čárkovaná stopa) skončí mimo
dráhu, jelikož jeho rychlost mu neumožní vytočit oblouk o menším
poloměru.
|
U obou
případů může samozřejmě nastat to, že pomalejší opravdu jede
plynule, čitelně ve své ideální stopě a rychlejší špatně vyhodnotí
situaci a dojde ke kolizi. Rychlejší se musí rozhodnout dle
rychlosti pomalejšího, vzájemné vzdálenosti, vzdálenosti od bodu
zatáčení atd. zda se rozhodne pro předjíždění venkem či vnitřkem.
Pokud se rozhodne, že vnitřkem bude lepší, rychlejší, pak už to
nelze změnit, třeba v případě, že pomalejší změní směr jízdy, tak
třeba přibrzdit či podobně. Je zde důležitý odhad a vyježděnost
rychlejšího jezdce a předvídatelná jízda pomalejšího. I z tohoto
důvodu je dobré na začátku jezdit raději nepatrně pomaleji a učit se
jezdit čistě, až toto zvládnete, pak vše urychlit a nebudete mít
potíže s rychlými jezdci a nikdo vás nebude "střílet" či
"sestřelovat" nebo jak tomu "závodníci" říkají. Chápu, že horší je
to na tolik diskutovaných jízdách veřejnosti, kde je spousta rádoby
závodníku v laminátech a chtějí si zvyšovat sebevědomí a všemu
rozumí a vše vědí
,
ale je tam i spousta rozumných lidí co prostě rádi jezdí na motorce,
to jen aby mě někdo nenapadl, že straním jedné skupině, snažím se
být objektivní. V každém případě je nejbezpečnější jet ideální stopu
a rychlejší si s tím poradí, hlavně při modré vlajce neměnit směr a
snažit se jet co nejplynuleji. Jiné je to při kvalifikaci, pokud
jedete pomalé kolo, tak tam je dobré a vhodné (dokonce je to i v
řádech u modré vlajky) pro ostatní jet mimo stopu a dívat se za
sebe, pokud jezdec, který jede svoje rychlé kolo, vidí, že o něm
víte, bez obav pojede naplno, jde o to dát tomu druhému najevo, že o
něm víte a že nemusí mít obavu z vaší pomalé jízdy, v kvalifikaci
většina jezdců jede naplno 1-3 kola a pak jedno pomalé, v tomto kole
musím být ohleduplný k ostatním, je to i pro bezpečnost, proto pokud
jedu pomalé kolo, velice často se ohlížím a když se blíží někdo v
rychlém kole, téměř neustále se dívám dozadu a i z druhé strany
pokud se jezdec, který jede v kvalifikaci pomalé kolo dívá dozadu na
mě, nemám s tím problém a jsem v klidu, nic se nemůže stát.
|
Stopa - volba stopy |
Další
věcí je volba stopy, je nepsané pravidlo, že kdo je vpředu volí
stopu, ale může nastat následující: zelený jezdec je vpředu, červený
mu to "pošle" na vnitřek, samozřejmě že bez brzdné rezervy. Zelený
si volí stopu - ideální stopu a červenému jezdci to tzv. zavře. Tím
nastane kolize, jelikož červený neměl jinou možnost. Buď více
přibrzdit, což v zatáčce není dobré - přebrzdí předek a havarují oba
nebo bode čekat kolik místa tam zůstane a třeba se protáhne, třeba i
po drobném kontaktu. První možnost končí havárii, druhá dává jistou
šanci. Samozřejmě záleží na rychlosti obou, může se stát, že tam
opravdu jistá rezerva je a červený více přibrzdí a zařadí se za
zeleného. Zelený je vpředu, je ale opravdu vepředu? Blíže tečny
zatáčky, kam oba směřují je červený jezdec. A pokud zelený o
červeném ví a "zavře to", pak jde do rizika o kterém ví a očekává,
jak to vyřeší červený, zda na základě své volby stopy nedojde k
havárii obou. Takže zelený svou volbou znemožní jízdu červenému,
který po tom, co se rozhodne pro vybrzdění a předjetí vnitřkem už
nemá jinou možnost, zelený má dvě možnost, buď to zavřít nebo nechat
na vnitřku trochu místa a ve finále o případné havárii rozhoduje
zelený jezdec.
|
|