|
Úprava
předních tlumičů - Öhlins kit Stage 1 - Stage 4 |
|
Ceny Öhlins kitů:
Stage 1 - Basic - určen
pro cestovně-sportovní použití cca € 340-430,-
Stage 2 - Allround - určeny pro cestovně-sportovní použití
cca € 550-620,-
Stage 3 - Premium € 729,- (dolní obr. vpravo)
Stage 4 - Racing Carttridge € 1850,- (viz text dále)
Pro některé stroje se dělá i více variant (např. Stage2 a Stage3,
pro Yamahu R1 04-06 Stage 3 nebo 4). Tuhost pružin se volí dle stroje
a váhy jezdce (tu zvolíme
dle doporučení technika nebo své zkušenosti). Více viz např. katalog
Zupin.
To jsou officiální ceny, samozřejmě záleží kde
to kupujete, sleva apod. Ceny White Power jsou obdobné. Nejlevnější
variantou je výměna pružin (cca € 115,-) s montáží, kontrolou
a vyčištěním tlumičů (myslím tím vnitřních součástí, z
venku si je každý umyje sám) a s výměnou oleje a gufer. Cena za materiál (včetně
pružin) a práci celkem cca € 250,-.
Nastavení výšky hladiny oleje
Důležitá pro správné nastavení a funkci pružení (podotýkám pružení,
ne tlumení) př. vidlice je volba pružin správné tuhosti a správné
nastavení výšky olejové hladiny. Nad hladinou oleje v tlumiči
je vzduchová mezera, která funguje při stlačování tlumiče jako
vzduchová pružina. Up side down vidlice jsou velmi citlivé na změny hladiny oleje.
Proto nastavujte hladinu oleje se zvláštní péčí. Změna stavu
hladiny oleje ve vidlici neovlivní tlumící sílu v počátku chodu vidlice, ale bude mít velký účinek v pozdější fázi
stlačení.
Když je hladina oleje vyšší:
účinek vzduchové pružiny v pozdější
polovině fáze pohybu je silnější, a tak přední vidlice tvrdší.
Když je hladina oleje nižší:
účinek vzduchové pružiny v pozdější
polovině fáze pohybu je snížený, a tak přední vidlice měkčí.
Stav hladiny oleje se nejvíce projevu ke konci zdvihu
vidlice.
Z následujícího grafu pro vidlici Öhlins SBK FG270 nejlépe porozumíte rozdílu ve
funkci vidlice při stlačování při různých hladinách oleje (Oil
level značí výšku vzduchové mezery).
|
|
Öhlins
cartridge kit |
|
Öhlins nyní nabízí kompletní Cartridge Kit pro super-sport 600 a
1000 ccm motocykly. Umožňuje veškerá nastavení útlumů a pružin. Tento Kit byl vyvinutý v mistrovství světa, je
vhodný do originál-vidlic (u Yamahy R6 model 04 je nutno obrobit vnitřní
trubky). Tohle je to nejlepší co se dá pořídit, pokud nemůžete měnit
tlumiče (protože to techn. předpisy pro danou třídu zakazují).
Tento kit je povolen ve třídě superstock 1000
a supersport, u
superbike je to samozřejmé a to jak AA, UEM či FIM.
Pozor při použití tohoto kitu pro třídu superstock 600, pro
AA je povolen, pro UEM ne.
Techn.
řády
AA povolují i výměnu či úpravu horních uzávěrů tlumičů
(horní víčka - matky) v čl. 21.6.2 ("The
fork caps can be modified or changed to add spring preload/compression
adjusters."), ale řády UEM
Superstock 600 2006 to zakazují
viz čl. 1.3 ("The external view of the fork must remain as homologated (upper cap
included).").
To je jen upozornění pro jezdce, kteří
o tomto kitu uvažují a chtějí jet jak AA tak ME.
Popis:
- nastavitelný útlum
stlačení a roztahování tlumiče
- nastavitelné předpětí
pružiny
- velice jednoduchá
instalace
- k dispozici jsou různá
tuhosti pružin (od 8.0 N/mm do 10,5 N/mm)
Dostupný
pro následující motocykly (v 12/2005): Honda CBR 600RR(2003-04),
Yamaha YZF R6(2003-04), Kawasaki ZX 6R(2003-04), Suzuki GSX-R
600(2004), Kawasaki ZX 10R, Yamaha YZF R6(2005), Suzuki GSX-R
1000(2004), Yamaha YZF R1(2004-05)
Na horních dvou obrázcích vpravo Öhlins kit, dolní obrázek - White
Power kit.
Cena kitu Öhlins je € 1850,-, někdo by mohl namítnout, že by bylo lépe si něco
připlatit a koupit rovnou kompletní tlumiče Öhlins Road&Track
za 2598 euro. Ale techn. řády změnu tlumičů u některých tříd
zakazují (supersport, superstock) a právě pro tyto třídy je
tento kit určen (samozřejmě, že s takto upravenou vidlicí můžete
jezdit třeba i superbiky).
|
|
Zadní
tlumič - popis |
|
Cena: pro R1 stojí
zadní
tlumič Öhlins s hydraulickým nastavováním předpětí pružiny €
1129,-. Doporučovaný servisní interval při závodním použití: 10 hodin
provozu.
Nastavení tlumení popis:
A1 - nastavení tlumení komprese low speed - šroubovákem (25 poloh)
A2 - nastavení tlumení komprese high speed - klíčem č.13 (48 poloh)
B - nastavení tlumení odskoku - rukou (40 poloh)
C - nastavení délky tlumiče - klíč 24 (rozsah +11/-1
mm ze stand. poz.)
D - hydraulické nastavování předpětí pružiny
E - označní tuhosti pružiny v N/mm
Značení pružin Öhlins: >>
1091 - 34 / 100 L322
1091 čís. kód délky pružiny
34 čís. kód pro tuhost pružiny
100 tuhost pružiny v N/mm
L322 výrobní kód |
|
|
|
Přední
tlumiče Öhlins Road&Track FG43 |
|
Cena tlumičů Road & Track: €
2598,-
Sériově se montují na některé stroje značek Aprilia, Benelli,
Ducati, Moto Guzzi a Yamaha (R7).
K tlumičům lze dokoupit kit pro přestavbu na radiální brzdy
(to pokud nejsou na stroji sériově).
|
|
Přední
tlumiče Öhlins Superbike
|
|
Tento model s plynovou
komorou použitá i např. Valentino
Rossi (2005, MotoGP, Yamaha M1) a Tomas Lüthi (2005,
GP 125, Honda RS).
Průměr trubek u modelu 125 Roadracing je 38 mm, u modelu SBK je 43
mm.
Ceny:
SBK 2007 € 9998,- (horní obrázek vpravo)
SBK 2006 € 9559,- (horní obrázek vpravo)
SBK 2005 € 8990,- (dolní obrázek vpravo)
Všimněte si u modelu SBK (2006 i 2007) profilu horního kluzáku tlumičů, narozdíl od modelu
2005 je profilovaný, to zn. že nemá venkovní průřez
kruhový -> větší odolnost proti ohybu a tím větší tuhost
celku).
Možná to pro mnohé, zejména začínající jezdce bude znít neuvěřitelně,
ale s těmito tlumiči Öhlins SBK jedou stroje v MMČR.
|
|
Titanové
pružiny |
|
Jsou vyrobeny z
vysoce jakostní slitiny titanu, váží jen asi 60% příslušné
ocelové pružiny, to zn. značná úspora váhy!
Dostupné jsou pro pružicí jednotky výrobců:
- Öhlins
- Kayaba
- WP
- Wilbers
Titanové pružiny se vyrábí v používaných tuhostech pružin
daných výrobců.
Tyto pružiny jsou již řadu let používané v národních a
mezinárodních supersport a superbike šampionátech.
Ceny: podle délky a průměru € 350,- do € 621,-
|
|
Ceny a funkce tlumičů White Power jsou
obdobné.
Katalog ke stažení zde.
|
|
|
|