1.
Zvětšující délka zadní kyvné vidlice (vzdálenost řeť. kolečka a
rozety) bude nabízet víc stabilní geometrii a také zlepšuje
předvídatelnost, kdy je klouzání zadního kola mimo hranice. Toto
je zvláště užitečné během výjezdů z rychlých, hrbolatějších
zatáček. Ale přináší trochu menší grip na zadním kole.
2.
Geometrie stroje - nakopnutí, když snížíš předek (zvýšíš zadek,
pokud to seriový stroj umožňuje), pak zmenšíš úhel řízení, tím
zmenšíš stopu navíc se více zatíží přední kolo, motocykl je
točivější, lépe padá do zatáček, ale je to na úkor směrové
stability a poskytuje menší grip zadní pneu. Naopak když moto je
nakopnutá méně motocykl je směrově stabilnější, snadněji se
napřimuje na výjezdu ze zatáčky, poskytuje větší grip na zadní
pneu.
3.
K pružinám: závodníci obecně používají vyšší tuhosti pružiny s
menší předpětím než street jezdci.
Pokud je statické propružení s jezdcem správné a stat.
propružení bez jezdce menší než minimální hodnota, pak jsou
potřebné tužší pružiny s menším předpětím. Pokud je statické propružení s jezdcem správné a stat.
propružení bez jezdce větší než maximální hodnota, pak jsou
potřebné měkčí pružiny s větším předpětím.
Dvě různě tvrdé pružiny mohou dát stejné jedno statické
propružení, pokud je jedna pružina měkčí s větším předpětím a
druhá tužší s menším předpětím, obě dají např. stejné propružení
bez jezdce, ale už různé propružení s jezdcem, proto je nutné
měřit obě statická propružení. S úsměvem beru ty univerzální rady - návody ohledně nastavení
tlumení a předpětí pružin, k tomu není co dodat, když někdo váží
60 kg a jiný 90 kg a váha jezdce hraje největší roli pro nastavení
předpětí a u jednoho moto jsou tím pádem pro tyto jezdce o dost
jiná.
4.
Množství oleje v přední vidlici. Pokud si na trubku př. tlumiče
dáš o-kroužek (či el. pásku) pro kontrolu maximálního pružení a
zjistíš, že ti tlumiče chodí téměř na doraz, první co většina dělá
- přitvrdit pružinu nebo ji vyměnit za tvrdší. Což nemusí být
potřeba nebo se může stát, že to daný problém nevyřeší, ale je
potřeba pouze přidat olej do př. vidlic, čili zmenšit množství
vzduchu a zvýšit tak progresi vzduchové pružiny, která se v
rozhodující míře ovlivňuje tuhost pružení (nezaměňovat za tlumení)
v poslední třetině zdvihu.
5.
Závodní týmy nejčastěji používají nejřidší možný tlumičový olej
do přední vidlice, protože poskytuje více konzistentní viskozitu,
když se zahřívá (při různém zahřátí má konstantní viskozitu, oleje
s vysokou viskozitou při zahřívání řídnou). U řídkého oleje
teplota oleje má minimální vliv na míru tlumení. To neznamená,
abys použil nejřidší možný plej, protože se používá v MS, na to
musí být přizpůsobeny vnitřní díly - ventily ve vidlici.
6.
Třeba zjistíš, že by bylo optimální použít např. jiné pružiny
do př. vidlice, pokud to neuděláš, dá se i tak jezdit velmi
rychle, a nastavení přizpůsobit použitým pružinám (třeba seriovým).
|