Kalendář MMČR
Okruhy MMČR
Jak na okruhy dle T.Foukala
Vlajky - co znamenají
Body - kolik dostanete
Zásady jízdy na okruhu
Ideální stopa, předjíždění
Úpravy stroje 1 - povinné
Úpravy stroje 2 - pneumatiky
Úpravy stroje 3 - doporučené
Úpravy stroje - 4. speciální
Tlumiče - obecné info
Tlumiče - racing úpravy
Nastavení tlumičů dle Öhlins
Nastavení tlumičů R1
Nastavení pérování dle Ymoto
Nastavení tlumení dle Ymoto
Podvozek - různé
Záznam trénink - závod
ÚPRAVY - YAMAHA 2001-2006
 
PŘÍPRAVA MOTOCYKLU PRO ZÁVODY 2. DÍL - PNEUMATIKY
 
Používání kvalitních závodních pneumatik je nutnost. Investovat do pneumatik se vyplatí jak v jízdních vlastnostech, velkém gripu a i psychicky působí jízda na nových pneu na jezdce - spolehlivost. Pneu jsem zařadil hned za povinné úpravy záměrně, je to první věc do které investovat, při omezeném rozpočtu. K čemu vám bude stroj s výkonem 190 nebo i 200 koní, když vám nezbudou prostředky na pneu a další provoz stroje, včetně nákladů na startovné, dopravu, trénování. Kvalitní tréninkový den přijde minimálně na 14.000 Kč - doprava na okruh (někdy až 400 km), testovací jízdy (počítejme 6-8 jízd po 450 Kč - Most, 650 Kč - Brno), benzín do stroje a sada nových pneu, při prvních cca dvou jízdách dojedeme starší sadu a pak nasadit nové a ty budou po 6-ti rychlých jízdách "hotový" a to ke konci budete muset jezdit opatrněji.
Pokud to sečtete, tak i těch 14.000, pokud jedete dál od domova, je málo.
     Rychlost opotřebení pneumatik závisí mimo jiné na tom, jak jste rychlí, pokud v Brně jezdíte např. 2:30, tak nové pneu vám vydrží i 100 kol, ale při časech cca 2:15 a méně jsou kladeny na pneumatiky velké nároky a tím i jejich životnost klesá. Na starých pneumatikách nelze kvalitně trénovat, pouze se vozíte s pocitem, že si nemůžete dovolit pořádně "tahat", protože mají najeto už x kol. Pak náklady vynaložené za cestu na okruh, benzín do stroje a cena vlastní jízdy nehledě na opotřebení stroje, jsou nevyužité a částečně i zbytečné.
     Dále je trénink na nových pneu důležitý pro to, aby jste přesně věděli co si můžete dovolit. Pokud netrénujete na nových pneu, pak při jejich použití až do závodu je naplno nevyužijete, protože ne ně nejste zvyklí.
     Vím, že je to pro spoustu jezdců těžké a finančně náročné, ne každý to tak dělá nebo alespoň ne vždy. Toto je jen doporučení jak by to být mělo. Finance jsou v tomto sportu hodně důležité a s jejich sháněním máme problémy všichni.
Zpět k pneumatikám.
 
Životnost pneumatik 
Na životnost pneumatiky mají vliv následující faktory:
  • rychlost jízdy - to jak jste rychlí a tím nároční na pneu, zejména odstředivá síla v zatáčkách a plyn na výjezdech ubírá gumu s pneumatik, pokud jezdíte rychle, tak se s tím nedá nic dělat narozdíl od jiných faktorů
  • povrch daného okruhu - hrubost asfaltu (viz další bod)
  • druh a tvrdost směsi použité pneu - použití soft pneu na hrubém asfaltu sníží její životnost, pokud to není záměrně, např. při kvalifikaci, kdy stačí odjet malé množství kol a za cenu vyššího gripu a tím možnosti zajet lepší čas na kolo respektujeme nízkou životnost použitých pneu
  • výkon stroje - čím vyšší výkon, tím nižší životnost především zadní pneu
  • podvozkové díly a jejich nastavení - správná funkce a nastavení podvozku má také významný podíl na životnosti pneu, při nesprávném nastavení může být pneu i po 10-20 kolech natrhaná
  • způsob vaší jízdy - agresivní jízda, i když je někdy nezbytná také snižuje životnost pneu, plynulá jízda je výhodou a je doporučovaná zejména pro začátečníky pro lepší nalezení rychlé stopy, brzdných bodů, bodů zatáčení atd., i když se vám ze začátku bude zdát, že agresivní jízdou budete rychlejší, zde je nutné myslet do budoucna, naučit se dobré základní návyky a na nich stavět
  • teplota vzduchu a další faktory - nevhodně zvolená pneu na dané podmínky - např. životnost soft pneu za teplot vzduch nad 35 oC bude také nižší, než je obvyklé
Je nutné říct, že volba pneumatiky závisí na několika faktorech a není možné posuzovat jednotlivé faktory izolovaně. Je to také o zkušenostech.
 
Pneumatiky pro volnou třídu do 600 a nad 600
Technické předpisy SZM FMS AČR 2006 (str. 116):
N 86.08.13 Pneumatiky
Pneumatiky musejí odpovídat předpisu MTŘ 2.3.17
(str. 23 v pdf souboru). Musejí být použity pneumatiky minimálně rychlostní třídy V nebo Z. Výběr určitého typu dezénu je zcela ponechán na jezdci. Použití slicků je rovněž ponecháno na vůli jezdce. Ovšem, stanou-li se podmínky problematickými, musí jezdec vzít v úvahu doporučení technických komisaru a v případe potřeby příslušného zástupce výrobce pneumatik.
 
Pneumatiky pro třídu Superstock 600 a 1000
Řády AA pro třídy Superstock 600 (platí i pro Superstock 1000):
21.6.7 Pneumatiky (str. 84)
Musejí být použity pneumatiky se vzorkem s označením rozměru a dalšími údaji na boku pro prodej ve veřejné síti. Musejí být použity pneumatiky minimálně indexu rychlostní třídy V nebo Z.
Pneumatiky musejí nést označení "DOT" a/nebo "E".
Pneumatiky pro jízdu za mokra (WET) mohou být použity jen tehdy, když je trénink nebo závod vyhlášen jako "mokrý" (WET RACE) ředitelstvím závodu. Pneumatiky pro jízdu za mokra nemusejí mít označení "DOT" nebo "E"; ale musejí být označeny "NOT FOR HIGHWAY USE" nebo "NHS".
Je povoleno použití ohřívačů pneumatik.
 
Pneumatiky pro třídu Supersport
Ustanovení 21.6.7 výše platí pouze třídu Superstock 600 a 1000, pro třídu AA Supersport platí ustanovení v řádech FIM bod 2.3.6. pneu všeobecné předpisy a 2.5.6.7 pneu pro třídu Supersport (str. 4 a 33), s dodatkem v techn. předpisech AA str.88: "Počet a značka použitých pneumatik jsou libovolné." V praxi tedy stejné typy pneu jako v řádech AA bod 21.6.7 pro AA Superstock 600 (viz výše).
 
Pneumatiky pro třídu Superbike
Pro třídu AA Superbike platí ustanovení v řádech FIM bod 2.3.6 pneu všeobecné předpisy a bod 2.4.6.7 pneu pro Superbike (str. 4 a 12), s dodatkem v techn. předpisech AA str.89: "Počet a značka pneumatik jsou libovolné.". Samozřejmé je používání pneu Slick.
  
Tabulka indexů rychlosti pneumatik:

 
Symbol L M N P Q R S T U H V W Z
Rychlost 120 130 140 150 160 170 180 190 200 210 240 270 >240


Závodní pneumatiky pro třídy Superstock 600 a 1000 a třídu Supersport:
(vybrány jsou nejvyšší modely daného výrobce)
PIRELLI METZELER METZELER MICHELIN DUNLOP
SUPERCORSA SC1/2/3 RACETEC K0/1/2 RENNSPORT RS1/2/3 POWERRACE D208 GP
Supercorsa Pro
SC0, SC1, SC2
(zadní i SC3)
 
Racetec
K0, K1, K2
Rennsport
RS1, RS2, RS3
Powerrace
Soft, Mediumsoft, Medium
D208 GP
Soft, Medium, Hard
Speciální závodní pneu:
 
Michelin Slick Pirelli WET Intermediate Michelin Rain Michelin Rain Pirelli Rain
Slick WET
(Intermediate)
Rain
Front: BLOCKED
Rear: BLOCKED
Rain
Front: BLOCKED
Rear: STRIPE
Rain
Front: STRIPE
Rear: STRIPE
 
Pro pneumatiky WET používají výrobci jeden druh směsi i dezénu pro přední a také pouze jeden druh směsi i dezénu pro zadní pneu. Dezén přední pneu wet (intermediate) vychází z pneu Dry, ať už racing či street. Např. u Pirelli z pneu Dragon, u Metzeler je to vzorek z MEZ3. Pozor, nezaměňovat pneu např. přední MEZ3 a přední Metzeler WET, které na pohled vypadají stejně (stejný vzorek), zde hraje velmi důležitou a zásadní roli směs gumy!!!
     Pneu RAIN se vyrábí ve dvou typech dezénu: BLOCKED a STRIPE, z názvů a obrázků je patrný rozdíl mezi nimi. Navíc u pneu Rain se používají dva druhy směsi gumy pneumatiky měkká 1 a střední 2 (u pneu 16,5 i třetí směs tvrdá 3, která se používá zejména pro závody Endurance). Označení např. Pirelli SCR1, SCR2 (u 16,5 i SCR3).
     Teoriticky jsou 4 možnosti pneu: dezén  BLOCKED a směs 1 nebo 2 a dezén STRIPE ze směsi 1 nebo 2. Ne všichni výrobci nabízí všechny tyto kombinace nebo alespoň ne ve všech rozměrech, zejména u přední pneu se používá pouze jeden dezén. Více o závodních pneumatikách Pirelli a Metzeler viz katalogy ke stažení:
Download Acrobat Reader
Katalog pneu Pirelli Racing 2005   631kB 
Katalog pneu Metzeler Racing 2005  413kB 
 
nebo na webových stránkách výrobců:
http://:www.pirellimoto.com/
http://www.metzelermoto.com/

http://two-wheels.michelin.com/
http://www.michelin-motorrad.de/

http://www.dunlopmotorcycle.com/
http://www.dunlop.de/tyre/
 
Pneu Pirelli a Metzeler doporučuji koupit zde http://www.ivracing.cz/,
kluci je vozí i na závody i na "noční" jízdy v Brně.
 
Doporučovaný tlak v pneu dle výrobce:
Metzeler Racetec:
přední 2,1 - 2,5 (120 - 17)
zadní 1,9 - 2,2 (180/190 - 17)
Metzeler Rain:
přední 2,1 - 2,3
zadní 1,9 - 2,1
Michelin Powerrace:
přední 2,1 (120 - 17)
zadní 1,9 (180/190 - 17)
Michelin Rain:
přední 2,3
zadní 2,3
Dunlop D208 GP:
přední 1,9 - 2,3 (120 - 17)
zadní 1,8 - 2,3 (180/190 - 17)
Dunlop Rain:
přední 2,1 - 2,4
zadní 2,1 - 2,3
 

Zajímavá je složení pneumatik Michelin Power Race,
kdy jsou na jedné pneumatice použity dva směsí gumy,
tato technologie je použita i na pneu v MotoGP.
 
3 přední a 3 zadní pneumatiky složené z celkem 7 druhů směsí A - G (více viz obr.).
 
Řez přední pneumatikou:
   
 
Řez zadní pneumatikou:
   

Některé kombinace směsí přední a zadní pneu nejsou výrobcem vůbec doporučovány např.:

F: Medium Soft
R: Medium
F: Medium
R: Soft
F: Medium
R: Medium Soft.

Více na stránkách výrobce.
 

POZNÁMKA
Pneu DUNLOP r.v. 2004Tak tohle je zadní pneu (4704 = vyrobeno 47 týden roku 2004), na které jsem jel kvalifikace na Pannonii v roce 2008, žádný problém, vše fungovalo standartně, s touto gumou jsem jel 2:03 i když měla najeto 50 kol. V Brně 2008 jsem s pneu vyrobenou v 2005 jel závod volné a kvalifikaci sbk - 2:09,5. Přední pneu jsem měl v závodě volné z roku 2006, měla najeto 30 kol, do sbk jsem použil novou. Píši o tom vzhledem k náhodně přečteným příspěvkům na fórech od "závodníků", kteří obouvají pouze "čerstvé" pneu a o gumě třeba ze začátku loňského roku: "tu nechci, ta je stará, ta nedrží" a šíří mez začátečníky poplašnou zprávu .
     Nechci se nikoho dotknout, či s někým debatovat, je to pouze moje zkušenost s kterou se chci podělit a každý si to přeberte jak chcete, samozřejmě je rozhodují způsob uskladnění.
 
Ještě chci říct, že raději používám tvrdé směsi, mají předvídalnější chování, do smyku jdou "pozvolna" a snáze se najde hranice trakce. Měkká guma má větší grip, ale smyk je rychlý, větší a hůř předvídatelný. Pro začátečníky doporučuji tvrdší gumy, déle vydrží a vypěstujete si cit pro smyk a pro hranici adheze. A s tvrdší gumou můžete klidně zajet i rychleji, než s měkkou, protože se snadněji přiblížíte hranici adheze pneu a není obava či strach na té hranici jezdit, protože je předvídatelná a když přijde smyk, tak je to relativně pomalu a v pohodě, bez nakopnutí a letu nad motorkou. U měkké gumy na této hranici nepojedete, protože po pár větších nakopnutích pojedete na maximálně např. 90% s obavou se ke 100% využití pneu přiblížit. Po získání dobrých návyků z tvrdou pneu budete i lépe využívat měkkou gumu.

Poznámka:
Značka 4704 znamená, že pneu byla vyrobena ve 47 týdnu roku 2004.
Značka 3136 je označení směsi - česky řečeno: je to tzv. trojka.
 
 

Další část - doporučené úpravy při jistém finančním omezení - pokračuj na 3. díl >> ZDE