|
|
PŘÍPRAVA
MOTOCYKLU PRO ZÁVODY 2. DÍL - PNEUMATIKY |
|
Používání
kvalitních závodních pneumatik je nutnost. Investovat do
pneumatik se vyplatí jak v jízdních vlastnostech, velkém gripu
a i psychicky působí jízda na nových pneu na jezdce -
spolehlivost. Pneu jsem zařadil hned za povinné úpravy záměrně,
je to první věc do které investovat, při omezeném
rozpočtu. K čemu vám bude stroj s výkonem 190 nebo i 200 koní,
když vám nezbudou prostředky na pneu a další provoz stroje, včetně
nákladů na startovné, dopravu, trénování. Kvalitní tréninkový
den přijde minimálně na 14.000 Kč - doprava na okruh (někdy až
400 km), testovací jízdy (počítejme 6-8 jízd po 450 Kč -
Most, 650 Kč - Brno), benzín do stroje a sada
nových pneu, při prvních cca dvou jízdách dojedeme starší
sadu a pak nasadit nové a ty budou po 6-ti rychlých jízdách
"hotový" a to ke konci budete muset jezdit opatrněji.
Pokud to sečtete, tak i těch 14.000, pokud jedete dál od
domova, je málo.
Rychlost opotřebení pneumatik závisí
mimo jiné na tom, jak jste rychlí, pokud v Brně jezdíte např.
2:30, tak nové pneu vám vydrží i 100 kol, ale při časech cca
2:15 a méně jsou kladeny na pneumatiky velké nároky a tím i
jejich životnost klesá. Na starých pneumatikách nelze kvalitně
trénovat, pouze se vozíte s pocitem, že si nemůžete dovolit
pořádně "tahat", protože mají najeto už x kol. Pak
náklady vynaložené za cestu na okruh, benzín do stroje a cena
vlastní jízdy nehledě na opotřebení stroje, jsou nevyužité
a částečně i zbytečné.
Dále je trénink na nových pneu důležitý
pro to, aby jste přesně věděli co si můžete dovolit. Pokud
netrénujete na nových pneu, pak při jejich použití až do závodu
je naplno nevyužijete, protože ne ně nejste zvyklí.
Vím, že je to pro spoustu jezdců těžké
a finančně náročné, ne každý to tak dělá nebo alespoň ne
vždy. Toto je jen doporučení jak by to být mělo. Finance jsou
v tomto sportu hodně důležité a s jejich sháněním máme
problémy všichni.
Zpět k pneumatikám.
|
Životnost
pneumatik |
Na životnost
pneumatiky mají vliv následující faktory:
-
rychlost
jízdy - to jak jste rychlí a tím nároční na pneu, zejména
odstředivá síla v zatáčkách a plyn na výjezdech ubírá
gumu s pneumatik, pokud jezdíte rychle, tak se s tím nedá nic dělat
narozdíl od jiných faktorů
-
povrch daného okruhu
- hrubost asfaltu (viz další bod)
-
druh a tvrdost směsi použité pneu
- použití soft pneu na hrubém asfaltu sníží její životnost,
pokud to není záměrně, např. při kvalifikaci, kdy stačí
odjet malé množství kol a za cenu vyššího gripu a tím možnosti
zajet lepší čas na kolo respektujeme nízkou životnost použitých
pneu
-
výkon stroje
- čím vyšší výkon, tím nižší životnost především
zadní pneu
-
podvozkové díly a jejich nastavení
- správná funkce a nastavení podvozku má také významný podíl
na životnosti pneu, při nesprávném nastavení může být pneu
i po 10-20 kolech natrhaná
-
způsob vaší jízdy
- agresivní jízda, i když je někdy nezbytná také snižuje životnost
pneu, plynulá jízda je výhodou a je doporučovaná zejména
pro začátečníky pro lepší nalezení rychlé stopy, brzdných
bodů, bodů zatáčení atd., i když se vám ze začátku bude zdát,
že agresivní jízdou budete rychlejší, zde je nutné myslet do
budoucna, naučit se dobré základní návyky a na nich stavět
- teplota vzduchu
a další faktory - nevhodně zvolená pneu na dané podmínky
- např. životnost soft pneu za teplot vzduch nad 35 oC
bude také nižší, než je obvyklé
|
Je
nutné říct, že volba pneumatiky závisí na několika
faktorech a není možné posuzovat jednotlivé faktory izolovaně.
Je to také o zkušenostech.
|
Pneumatiky
pro volnou třídu do 600 a nad 600 |
Technické
předpisy SZM FMS AČR 2006 (str. 116):
N 86.08.13 |
Pneumatiky
Pneumatiky musejí odpovídat předpisu MTŘ
2.3.17 (str. 23 v pdf souboru). Musejí být použity
pneumatiky minimálně rychlostní třídy V nebo Z. Výběr
určitého typu dezénu je zcela ponechán na jezdci. Použití
slicků je rovněž ponecháno na vůli jezdce. Ovšem,
stanou-li se podmínky problematickými, musí jezdec vzít v
úvahu doporučení technických komisaru a v případe potřeby
příslušného zástupce výrobce pneumatik. |
|
Pneumatiky
pro třídu
Superstock 600 a 1000
|
Řády
AA pro třídy Superstock 600 (platí i pro Superstock 1000):
21.6.7 |
Pneumatiky (str. 84)
Musejí být použity pneumatiky se vzorkem s označením rozměru a
dalšími údaji na boku pro prodej ve veřejné síti. Musejí být použity pneumatiky
minimálně indexu rychlostní třídy V nebo Z.
Pneumatiky musejí nést označení "DOT" a/nebo
"E".
Pneumatiky pro jízdu za mokra (WET) mohou být použity jen tehdy,
když je trénink nebo závod vyhlášen jako
"mokrý" (WET RACE) ředitelstvím závodu. Pneumatiky pro
jízdu za mokra nemusejí mít označení
"DOT" nebo "E"; ale musejí být označeny "NOT
FOR HIGHWAY USE" nebo "NHS".
Je povoleno použití ohřívačů
pneumatik.
|
|
Pneumatiky
pro třídu Supersport
|
Ustanovení 21.6.7 výše platí
pouze třídu Superstock 600 a 1000, pro třídu AA Supersport platí ustanovení v řádech
FIM bod 2.3.6. pneu všeobecné předpisy a 2.5.6.7 pneu pro třídu Supersport
(str.
4 a 33), s dodatkem v techn.
předpisech AA str.88: "Počet a značka použitých pneumatik jsou
libovolné."
V praxi tedy stejné typy pneu jako v řádech AA bod 21.6.7 pro AA
Superstock 600 (viz výše).
|
Pneumatiky
pro třídu
Superbike
|
Pro třídu AA Superbike platí ustanovení v řádech
FIM bod 2.3.6 pneu všeobecné předpisy a bod 2.4.6.7 pneu pro Superbike
(str. 4 a 12), s dodatkem v techn.
předpisech AA str.89: "Počet a značka pneumatik jsou
libovolné.". Samozřejmé je používání pneu Slick.
|
Tabulka indexů rychlosti pneumatik:
|
Symbol |
L |
M |
N |
P |
Q |
R |
S |
T |
U |
H |
V |
W |
Z |
Rychlost |
120 |
130 |
140 |
150 |
160 |
170 |
180 |
190 |
200 |
210 |
240 |
270 |
>240 |
|
|
Závodní pneumatiky
pro třídy Superstock 600 a 1000 a třídu Supersport:
|
(vybrány jsou nejvyšší modely daného výrobce)
|
PIRELLI
|
METZELER
|
METZELER
|
MICHELIN
|
DUNLOP
|
|
|
|
|
|
Supercorsa
Pro
SC0, SC1, SC2
(zadní i SC3)
|
Racetec
K0,
K1,
K2 |
Rennsport
RS1,
RS2,
RS3 |
Powerrace
Soft, Mediumsoft,
Medium |
D208
GP
Soft,
Medium,
Hard |
|
Speciální
závodní pneu:
|
|
|
|
|
|
|
Slick |
WET
(Intermediate) |
Rain
Front: BLOCKED
Rear: BLOCKED |
Rain
Front: BLOCKED
Rear: STRIPE |
Rain
Front: STRIPE
Rear: STRIPE |
Pro
pneumatiky WET používají výrobci jeden druh směsi i dezénu
pro přední a také pouze jeden druh směsi i dezénu pro zadní pneu. Dezén přední pneu wet (intermediate) vychází z
pneu Dry, ať už racing či street. Např. u Pirelli z pneu Dragon, u Metzeler je to
vzorek z MEZ3.
Pozor, nezaměňovat pneu např. přední MEZ3 a přední
Metzeler WET, které na pohled vypadají stejně (stejný
vzorek), zde hraje velmi důležitou a zásadní roli směs
gumy!!!
Pneu RAIN se vyrábí ve dvou typech dezénu:
BLOCKED a STRIPE, z názvů a obrázků je patrný rozdíl mezi
nimi. Navíc u pneu Rain se používají dva druhy směsi gumy
pneumatiky měkká 1 a střední 2 (u pneu 16,5 i třetí směs
tvrdá 3, která se používá zejména pro závody Endurance).
Označení např.
Pirelli SCR1, SCR2 (u 16,5 i SCR3).
Teoriticky jsou 4 možnosti pneu: dezén
BLOCKED a směs 1 nebo 2 a dezén STRIPE ze směsi 1 nebo 2.
Ne všichni výrobci nabízí všechny tyto kombinace nebo
alespoň ne ve všech rozměrech, zejména u přední pneu se používá
pouze jeden dezén. Více o závodních pneumatikách Pirelli a
Metzeler viz katalogy ke stažení:
Katalog
pneu Pirelli Racing 2005
631kB
Katalog
pneu Metzeler Racing 2005
413kB
nebo na webových stránkách výrobců:
http://:www.pirellimoto.com/
http://www.metzelermoto.com/
http://two-wheels.michelin.com/
http://www.michelin-motorrad.de/
http://www.dunlopmotorcycle.com/
http://www.dunlop.de/tyre/
Pneu Pirelli a Metzeler doporučuji koupit zde http://www.ivracing.cz/,
kluci je vozí i na závody i na "noční" jízdy v Brně.
|
Doporučovaný tlak v
pneu dle výrobce:
|
Metzeler
Racetec:
přední 2,1 - 2,5 (120 - 17)
zadní 1,9 - 2,2 (180/190 - 17)
Metzeler Rain:
přední 2,1 - 2,3
zadní 1,9 - 2,1
|
Michelin
Powerrace:
přední 2,1 (120 - 17)
zadní 1,9 (180/190 - 17)
Michelin Rain:
přední 2,3
zadní 2,3
|
Dunlop
D208 GP:
přední 1,9 - 2,3
(120 - 17)
zadní 1,8 - 2,3 (180/190 - 17)
Dunlop Rain:
přední 2,1 - 2,4
zadní 2,1 - 2,3 |
|
|
Zajímavá
je složení pneumatik Michelin Power Race,
kdy jsou na jedné pneumatice použity dva směsí gumy,
tato technologie je použita i na pneu v MotoGP.
3 přední a 3 zadní pneumatiky složené z celkem 7
druhů směsí A - G (více viz obr.).
Řez přední pneumatikou:
Řez zadní pneumatikou:
|
Některé
kombinace směsí přední a zadní pneu nejsou výrobcem vůbec
doporučovány např.:
F: Medium Soft
R: Medium
|
F: Medium
R: Soft |
F: Medium
R: Medium Soft.
|
Více na stránkách výrobce.
|
POZNÁMKA |
Tak tohle je zadní pneu
(4704 = vyrobeno 47 týden roku 2004), na které jsem jel kvalifikace na Pannonii v
roce 2008,
žádný problém, vše fungovalo standartně, s touto gumou jsem jel 2:03
i když měla najeto 50 kol. V Brně 2008 jsem s pneu vyrobenou v 2005 jel závod volné a
kvalifikaci sbk - 2:09,5. Přední pneu jsem měl v závodě volné z roku
2006, měla najeto 30 kol, do sbk jsem použil novou. Píši o tom
vzhledem k náhodně přečteným příspěvkům na fórech od "závodníků", kteří
obouvají pouze "čerstvé" pneu a o gumě třeba ze začátku loňského
roku: "tu nechci, ta je stará, ta nedrží"
a šíří mez
začátečníky poplašnou zprávu
.
Nechci se nikoho dotknout, či s někým debatovat, je to
pouze moje zkušenost s kterou se chci podělit a každý si to přeberte
jak chcete, samozřejmě je rozhodují způsob uskladnění.
Ještě chci říct, že raději používám tvrdé směsi, mají předvídalnější
chování, do smyku jdou "pozvolna" a snáze se najde hranice trakce.
Měkká guma má větší grip, ale smyk je rychlý, větší a hůř
předvídatelný. Pro začátečníky doporučuji tvrdší gumy, déle vydrží a
vypěstujete si cit pro smyk a pro hranici adheze. A s tvrdší gumou
můžete klidně zajet i rychleji, než s měkkou, protože se snadněji
přiblížíte hranici adheze pneu a není obava či strach na té hranici
jezdit, protože je předvídatelná a když přijde smyk, tak je to
relativně pomalu a v pohodě, bez nakopnutí a letu nad motorkou. U
měkké gumy na této hranici nepojedete, protože po pár větších
nakopnutích pojedete na maximálně např. 90% s obavou se ke 100%
využití pneu přiblížit. Po získání dobrých návyků z tvrdou pneu
budete i lépe využívat měkkou gumu.
Poznámka:
Značka 4704 znamená, že pneu byla vyrobena ve 47 týdnu roku 2004.
Značka 3136 je označení směsi - česky řečeno: je to tzv. trojka.
|
|
Další část
- doporučené úpravy při
jistém finančním omezení - pokračuj na 3. díl >>
ZDE
|
|
|