|
|
PŘÍPRAVA
MOTOCYKLU PRO ZÁVODY 4. DÍL - SPECIÁLNÍ ÚPRAVY |
|
Zde jsou info o
speciálních závodních dílech, které jsou pro začátek zbytečné, ale
není špatné o nich vědět.
Informace bude postupně přidávat, zatím tedy alespoň něco, brzy přijdou
brzdy, laptimery, datarecording atd.
|
Závodní chladič |
|
Sériové chladiče ve
většině případů nestačí chladit nebo
alespoň ne dostatečně.
Jinak za teplého počasí není problém jezdit s vodou i přes
100 st.C,
kdysi jsem na Fire Bladu (2002) jezdil i přes 110 st.C. To ale není dobré pro
životnost motoru,
a hlavně pro zisk
maximálního výkonu, optimální teplota je
do 80 st., pro max. výkon 70-75 st.C.
Pokud je teplota 100
- 105 st.C, pak ztrácíte
5 - 8 koní. Pokud chladič neuchladí vodu narůstá i teplota oleje,
což je velice špatné pro motor.
Na obrázku vpravo nahoře je chladič pro R1, jde do kapotáže až
dolů, pod ním je chladič na Suzuki, ten je nižší, jelikož
na Suzuki je umístěn ve spodní části kapoty před motorem olejový
chladič, ale v horních téměř 3/4 má dvojnásobnou tloušťku
(jako dva chladiče za sebou). Na spodním obrázku je přídavný
chladič, který se propojí s originálním, dojde k jistému
zlepšení chlazení, je to levnější řešení, ale výsledek
není takový jako při použití velkého chladiče. Jedny z nejlepších
značek užívaných i v MS jsou
FEBUR a
MB MOTORSPORTS.
Ceny: 1800 - 2200 euro, jiné značky i levněji (přídavný chladič
cca 450 euro).
|
|
Vstřikování
- IGNIJET |
|
IGNIJET
- programovatelná jednotka řízení zapalování a vstřikování.
Pokud zamýšlíte
svůj stroj používat definitivně pouze pro závody je toto
jedno z nejlepších řešení.
IGNIJET
je jednotka zapalování a vstřikování pro motocyklové silniční
sporty (závody silničních motocyklů, sprint) a pro autocross
ve třídě s motocyklovými motory. Princip zapalování je
induktivní. Jednotka je programovatelná pomocí počítace. Součástí
zapalování je nastavovací program
http://www.ignitech.cz/exe/ignijet04.exe
pro PC, sloužící k nastavení požadovaných hodnot předstihu,
palivové mapy a periferních funkcí (doporučuji stáhnout a
vyzkoušet, nejlépe pochopíte možnosti nastavení).
Zapalování je plně laditelné z hlediska timingu zápalu. Křivka
zápalu obsahuje 10 dvojic laditelných hodnot otáček a předstihu.
Mezi těmito body zapalování lineárně interpoluje.
Palivová část jednotky obsahuje plně laditelnou 100-bodovou
palivovou mapu, nastavitelné křivky polohy vstřiku, vlivnosti
teploty vody a vzduchu a tlaku vzduchu. Dále obsahuje
nastavitelnou "akcelerační pumpičku".
Jednotka obsahuje nastavitelný dvoustupňový omezovač.
Nastavitelná kontrolka řazení slouží k signalizaci dosažení
a překročení optimálních řadících otáček. Blokátor slouží
k možnému zablokování zapalování (např. bezpečnostní vypínač).
Nastavitelný clutch master slouží pro odpínání zapalování
během řazení (tzv. rychlořazení). Samozřejmostí je výstup
pro relé palivového čerpadla. Jednotka dále obsahuje kontroler
pro dávkování N2O. Další info na
http://www.esner.cz/.
|
|
|
|
|
|
Úprava hlavy - sacích a výfukových kanálů |
|
|
|
Kola
- hliníková nebo hořčíková |
|
Marchesini, Marvic, PVM, BST
(carbon), PM Performance Machine,
Lehčí
kola snižují rotační a neodpružené hmoty na předním i
zadním kole a mají příznivý vliv nejen na jízdní
vlastnosti, ale podstatnou měrou zlepšují akceleraci motocyklu.
Porovnání váhy kol např. Marchesini pro Ducati 916:
* Marchesini Magnesium kola - hmotnost 8 kg!
* Marchesini Aluminum kola - hmotnost 13 kg.
* originální ráfky - cca 17 kg!
Orientačně se ceny hořčíkových (magnéziových) kol
pohybují přes 50.000,- Kč za pár. Kola z hliníkové
slitiny jsou trochu levnější, mají vyšší pevnost a můžou být i homologovány pro běžný silniční
provoz. Na závodní trati je nepravděpodobné,
že najedete do výmolu nebo díry a zdeformujete ráfek, proto
mohou mít závodní magnéziová kola nižší pevnost. Nejnovější typy kol jsou
z carbonových vláken. Např. carb. kola Dymag používají magnéziový
náboj, váha předního kola 1,4 kg, komplet i s nábojem a ložisky 2,2
kg!
Dle zkušeností více jezdců (i z MS) nedoporučuji
magnéziová kola
PVM, praskají loukotě, u hliníkových PVM není problém.
Magneziová kola
Marchesini bez problému.
Hlavně v lehčích kolech nehledejte zázrak a
neutrácejte zbytečně peníze, uvědomte si, že potřebujete
alespoň 2 sady ráfků, což se může značně prodražit. Navíc
musíte koupit unašeč rozety a sadu rozet. Jiný brzdový
kotouč, přední také nebo vyrobit adaptéry pro možnost
uchycení originálních kotoučů, nové vymezovací vložky atd.
Není to jen prostě koupit a hotovo. Nejpoužívanější kola
jsou
Marchesini,
PVM a
Marvic.
|
|
|
|
|
|