Kalendář MMČR
Okruhy MMČR
Jak na okruhy dle T.Foukala
Vlajky - co znamenají
Body - kolik dostanete
Zásady jízdy na okruhu
Ideální stopa, předjíždění
Úpravy stroje 1 - povinné
Úpravy stroje 2 - pneumatiky
Úpravy stroje 3 - doporučené
Úpravy stroje - 4. speciální
Tlumiče - obecné info
Tlumiče - racing úpravy
Nastavení tlumičů dle Öhlins
Nastavení tlumičů R1
Nastavení pérování dle Ymoto
Nastavení tlumení dle Ymoto
Podvozek - různé
Záznam trénink - závod
ÚPRAVY - YAMAHA 2001-2006
 
PŘÍPRAVA MOTOCYKLU PRO ZÁVODY 3. DÍL - DOPORUČENÉ ÚPRAVY
 
Pokud máte za sebou stránku Úpravy stroje 1 - povinné a na stroji jste již provedli povinné úpravy pro závody, zde je doporučení jak bych dále při určitém finančním omezení postupoval s úpravami a přípravou stroje já. Jako finanční omezení pro přípravu stroje na závody jsem stanovil hranici 100.000 pro levnější a 150.000 Kč pro dražší variantu. Na konci této stránky je rekapitulace s cenami za jednotlivé úpravy a celková částka. Pokud dočtete tuto stránku dokonce, zjistíte, že 150 tis. Kč není tak moc jak vypadá, protože na nějaké speciální věci jako jsou velký chladič, lehká kola, programovatelná řídící jednotka, racingové vačkové hřídele, jiné brzdy apod. věci, na to už nám peníze nezbudou. O těchto věcech se dočtete ve 4. díle článku na stránce Úpravy stroje 4 - speciální.
 
Ceny zde uváděné jsou jen orientační, nechytejte mě nikdo za slovo, pokud se to někomu nelíbí, prosím pokračujte na další stránku nebo úplně jinam. Jak jsem již řekl, snažím se pomoci začátečníkům.
 
Kapotáže
Předpokládejme, že máme dvě sady kapot, viz stránka >> ZDE
 
Pěna do nádrže
Pěna je v nádrži, viz stránka >> ZDE
 
 
Olej - zajištění
Olej zajištěn, viz stránka >> ZDE
 
Řetěz - převody
Je nutné zpřevodovat stroj na konkrétní okruh nebo alespoň kompromis vhodný na všechny okruhy. To zn. menší řetězové kolečko a větší rozetu. O přesných převodech pro váš konkrétní typ stroje se informujte u jezdců,  kteří je jezdí. Většinou se dává o 1-2 zuby menší kolečko a 2-4 zuby větší rozeta.
Je možné jít levnější cestou, kdy na začátku závodění použijete originál řetěz a koupíte pouze kolečko (cca 300-500 Kč) a rozetu (železná od 500, duralová od 800), časem ale stejně přejdete na racingový řetěz šířky 520 a butete muset opět koupit řeť. kolečko a dural. rozetu(y).
Investice cca 1.000 Kč první varianta, pokud použijete rovnou novou řeť. sadu 520, pak cca 7.000 Kč.
Důležité - řetěz včas měnit, přetržení za jízdy může způsobit:
  • nedojedete zbytečně závod (nebo trénink)
  • řetěz může poškodit blok motoru (pokud nevyletí ven a zablokuje se mezi řeť. kolečko a blok)
  • může způsobit i zablokování zad. kola a havárii
  • může vám způsobit nepříjemné zranění (dostanete řetězem pěkně přes nohu)
  • daleko horší zranění (nebo havárii) může způsobit jezdci za vámi !!!!

Představte si, že jedete po cílovce za závodníkem, z jehož stroje vyletí řetěz (většinou letí dozadu za stroj) a vy dostanete pěknou ránu, třeba i do přilby a mít cizí řetěz v přilbě není příjemné nebo vám poškodí chladič apod., jsou to zbytečnosti jen kvůli někomu, kdo včas nevyměnil řetěz, protože "je drahej a ještě drží". Závodění není levné a bezpečnost vaše, ale hlavně ostatních by měla být na prvním místě.
Mě se v Brně při testování v r.2004 přetrhl řetěz, který měl najeto 950 km!! a prorazil zadní kapotu a zůstal za ní pověšený viz foto.
     Většinou řetěz měním po 1.500 km (u strojů 600 je možné i později). Takže pokud si vedete záznamy ze závodu - tréninku (můžete použít záznam z těchto stránek), vždy si zapište stav tachometru (i když při změně převodů tachometr neukazuje přesně) při výměně řetězu a nepodceňujte tento díl a jeho údržbu a včasnou výměnu.
     Doporučuji mít ještě jeden nový řetěz jako náhradní (při nečekaném poškození řetězu jednoduše namontujete nový) a několik spojek (viz třetí obr. vpravo), ty jsou pro spojení řetězu při výměně, ale také když budete potřebovat prodloužit (zkrátit) řetěz při změně převodů. Na prodloužení řetězu se spotřebují 2 spoj. články a pokud se změna neosvědčí a bude potřeba řetěz opět zkracovat, potřebujete další spojku, tj. celkem vozit 3 spojky a pár článků řetězu.
     K tomu je ovšem potřeba nýtovací sada na řetěz (obr. vpravo dole - přípravek D.I.D.), pomocí které sundáte starý řetěz (při výměně, pokud se vám přetrhne tak nic) a nainstalujete nový, tu doporučuji vozit také, jinak vám nový řetěz nebude k ničemu.

RK
 

 

 
Nýtovák na řetězy D.I.D.
Tlumiče řízení
Všeobecně se doporučuje namontovat tlumič řízení, motorka se celkově zklidní, zejména pod plynem při výjezdech ze zatáček. Nejlépe je zvolit tlumič s možností seřízení útlumu, mají několik poloh dle výrobce i přes 20, nejlepší jsou plynové tlumiče, kde olej pod tlakem zabrání problémům volné vůle v tlumiči (Öhlins, White Power). Např. sériový na R1 je nedostačující.
Doporučený servisní interval při závodním použití: 20 hodin provozu.
 
Cena cca 10.000 Kč.
 
Tlumič řízení Öhlins
 
Tlumič řízení Matris.
Vzduchový filtr
Jako další krok se doporučuje místo sériového vzduchového filtru sportovní filtr buď K&N nebo BMC (2 - 3 tis. Kč), které se čistí a jsou prakticky navěky.  Výhodou těchto filtrů je  zvýšení průchodnosti vzduchu o cca 40%, nevýhodou  je rychlejší pokles průchodnosti při znečištění. Použitý filtr se každých 10 - 20 tis. km čistí(při závodním použití častěji) čistícím přípravkem, propláchne vodou a nechá usušit, po té se na filtr nanese konzervační olej. Někteří závodníci na svých strojích nepoužívají filtr žádný nebo jen jemnou punčochu nebo drátěnou mřížku, což nemá prakticky vůbec žádný sací odpor.
 
Cena cca 1.500-2.000 Kč.
 
K&N
http://www.knairfilters.com/ - výrobce
http://www.dkracing.cz/
- distributor v ČR
BMC
http://www.bmcairfilters.com/ - výrobce
http://www.berantuning.cz/ - distributor v ČR

BMC Air Filter
 
K&N Air Filter
 

Ventil (rychlospojka) k vypouštění paliva z nádrže
Pro snadné vypouštění paliva z nádrže, což je nezbytné pro přesné určení množství paliva v nádrži před tréninkem či závodem, je dobré pořídit rychlospojovací ventil. Jedna část se stop ventilem je na konci hadičky, která je vyvedena ze dna nádrže (nutno navrtat otvor) nebo ze spod vstřik. čerpadla (opět nutno vrtat). Čerpadlo vymontujeme z nádrže (při plnění nádrže pěnou) rozebereme a na spodní straně na vhodném místě vyvrtat otvor, vložit do něj např. kovový autoventil s těsněním, zajistit matkou a na konec těla ventilu (bez vnitřních součástí!!) nasadit hadičku, na jejímž konci je část zmiňované rychlospojky, kterou vyvedeme na vhodné místo pro snadný přístup. Druhý díl rychlospojky nasadíme na cca 40 cm hadičky, při vypouštění nádrže pouze propojíme oba díly a benzín vyteče ven. Toto je velice jednoduché a praktické řešení.
 
Před tréninkem či závodem nalít do nádrže přesné množství benzínu a zapsat do Záznamu tréninku - závodu. Po dojetí zbytek vypustit, zapsat počet odjetých kol a zbylé množství benzínu. Z toho pak můžete vycházet pro přesné množství paliva na závod či trénink.
 
Cena cca 500 - 1.000 Kč
 

 
Crash pads (Frame sliders) tzv. "padáky"
 
PP TuningV případě pádu kloužou po asfaltu  a částečně ochrání stroj. Můžete koupit hotové např. PP Tuning (obr. vpravo nahoře) v různých barvách s možností dokoupení náhr. dílů. Další možnost nechat si je vyrobit - u soustružníka, materiál - silon a dural koupíš např. ve Feroně, dále musíte koupit delší šrouby s odpovídajícím závitem (průměr a stoupání). Montují se na boky k rámu záměnou za šrouby, kterými je přišroubován do rámu motor.
 
Cena cca 1-2.000 Kč
 
Crash Pads Carbon
 

Crash pads.
Kryty motoru
Kryty motoru, přesněji řečeno kryty vík motoru (víko alternátoru na levé straně a víko spojky na straně pravé) ochrání při pádu tyto součásti a zamezí jejich prodření. Na originál víka se přilepí silikonem. Vyrábí se z karbonu, kevlaru i laminátu, ten je ale méně odolný. Ve sv0 nab9dce je mají výrobci kapotáží.
Na obr. vpravo kryty z kevlaru na R1. >>
 
Sebimoto - Brno
Bikes plast - Hranice
MotoForza - Brno
 
Cena: 800 - 2.000 Kč/ks dle velikosti (typu stroje) a materiálu
 

 
Stupačky
Dále je dobré namontovat plně seřiditelné racingové stupačky.
Přizpůsobení individuelním požadavkům každého jezdce.
Např. české PP Tuning nebo
ARP motoracing parts nebo SBK Special Bikers Komponent nebo zahraniční "Valter Moto" od dovozce HD COM.
Výhodou je dostupnost jednotlivých dílů a jejich výměna po havárii.
 
Cena cca 10.000 Kč
 
Doporučuji koupit navíc:
- dvě stupačky
- kompletní brzdovou
- kompletní řadící páku
Tj. dalších cca 4.000 Kč
 

Stupačky PP Tuning FACTORY
 
Stupačky Gillesti

Řídítka
Dále je dobré namontovat plně seřiditelná racingová řídítka.
Výhody: opět přizpůsobení požadavkům jezdce, výměna jednotlivých poškozených dílů po pádu.
 

Cena cca 3.000 - 5.000 Kč

Řídítka PP Tuning
 

Řídítka PVM

Uzávěr palivové nádrže
Ne zamykatelné víčko palivové nádrže - výhoda je jasná.
Např. PP Tuning.
 
Cena cca 2.500 Kč
 

Víčko nádrže
  

Brzdy
Montáží pancéřových brzdových hadic získáte lepší dávkování brzdného tlaku a citlivější  brždění. Páčka méně pruží, lepší zpětná vazba. Dělají se také hadice opletené kevlarovým vláknem (na spodním obrázku vpravo např. italské Fren Tubo). Funkčně stejné, jen jsou dražší. Koncovky jsou duralové, mohou být v provedení různobarevného eloxu, je to ale zase jen dražší a úplně stejný účel splní i obyčejné (orr. vpravo nahoře). Nabízí je Gold Fren, TSS, Ruco, udělají vám i atypické délky s různými koncovkami přímo na míru. Sady na určitý typ moto by mělo jít objednat snad v každém motoshopu.
 
Cena cca 2.500 Kč
 
Brzdové hadice.
 
Brzdové hadice.
Brzdové desky
Brzdové desky je doporučuji používat jeden druh stabilně, každý výrobce a druh desek má jiný účinek a náběh brzdného účinku, je zbytečně problematické během sezóny si zvykat na jiný typ, samozřejmě než se rozhodnete, musí se vyzkoušet různé možnosti, důležitou roli hraje i cena.
 
V roce 2005 jsem jel celou sezónu desky Gold Fren GP4 (prodejní verzi) a dostal jsem k vyzkoušení i několik vývojových směsí a úkol popsat jejich chování a účinek. Při přechodu na jistý typ směsi, kde byl brzdný účinek znatelně silnější jsem měl problém dvě tréninkové jízdy, než jsem zvykl, prvních pár dojezdů do zatáček po předním kole. Z těchto zkušebních směsí byla vybrána, na základě doporučení testovacích jezdců, kteří jezdí pro Gold Fren (mimo jiné i Kamil Prager, Torsten Fritzsche, jezdci z IDM) nejlepší směs a nyní je v prodeji jako GP5. Brzdný účinek vynikající, všem doporučuji.
Samozřejmě, že závodní desky vám nevydrží celou sezónu, GP4 jsme měnily cca po 5 max. 10 ti tréninkových jízdách.
Píši o deskách Gold Fren, jelikož je to jeden z našich sponzorů, ale rozhodněte se i pro jiné, zde prezentuji jen své zkušenosti.
 
Náklady na desky je nutné také započítat do rozpočtu, nejlépe počítat na každý závodní víkend sada předních desek (ta se pak dojezdí při testování) tj. cca 2.000 Kč.
 
Plexi
MRA, Ermax nebo jiné. Používají se i plexi se zvýšeným středem (tzv. racing), který vhodně usměrní proud vzduchu při zalehnuté poloze, cena je trochu vyšší cca 2,5 až 4 tis. Kč, za Ermax racing i přes 5 tis.
 
Tato plexi ovšem nejsou povolena pro třídy superstock, kde musí být originál nebo přesná kopie originálního dílu, zde cena cca 1500 - 2500 Kč. Alternativou je universální plexi, které nabízejí výrobci lam. kapotáží za 600-900 Kč, musíte si vyřezat přesný tvar.
 
V případě pádu je pravděpodobné, že o plexi přijdete, takže je dobré a na závody nezbytné mít jedno náhradní.
 
Cena cca 600 - 4000 Kč.
 

 
MRA plexi.
Laděný výfuk
Akrapovič, Yoshimura, Micron, Two Brothers, Arata, Arrow, D&D, Graves, Ixil, Jardine, Leo Vince, M4, Scorpion, Termignoni, Ti-Force, Muzzy, Hindle, Art, FMF, Erion... to je několik z množství zahraničních výrobců. Dále jsou tu i české firmy R.P. Tuning, Tenax, SLK, Raas... Takže vybírat je z čeho.
  

Akrapovič - Yamaha R1Výměna výfuku je jedna s prvních úprav při honbě za vyšším výkonem.  Můžete vyměnit pouze koncovku výfuku nebo kompletní výf. potrubí tzn. i svody. Je na zvážení každého, jakou alternativu zvolí, rozdíl je výkonový i finanční. Cena  koncovek začíná na 4.000 Kč (většinou kulaté nerez provedení), výrobky Akrapovič nebo Yoshimura cenou  překonají 15.000 Kč (provedení karbon nebo titan ovál). Koncovkou se většinou dosáhne nevelkého zvýšení výkonu. Pro závodní účely se proto mění vše komplet. Tím pádem různé přívěry ve výfuku typu EXUP (Yamaha) nebo H&TEV  (Honda) apod. se odstraňují, stojí zplodinám v cestě a jejich funkce pro zlepšení průběhu v nízkých a středních otáčkách  motoru je pro závody bezvýznamná. Cena kompletního výf. potrubí bývá dle výrobce a typu až 60 i více tisíc korun, záleží i na materiálu - nerezové svody jsou levnější než titanové, ale váha je podstatně větší.
 
Nyní je na vás, po zvážení finančních možností (nezapomínejte na celou sezónu, na pneu, startovné, trénování) jakou cestou se dáte, zda pouze výměna koncovek nebo komplet vše. Jedna možná cesta je vybrat s originál svodů katalyzátor a koupit pouze koncovky, ať už zahraniční výrobek nebo české R.P. Tuning, Tenax, SLK, apod. Odkazy viz LINKS.
Pokud jste omezeni financemi, pak investovat hned na začátku do drahého výf. systému nepovažuji za nejúčelnější, přinese sice výkon cca 4-7 koní navíc oproti pouze koncovce(kám), ale raději investovat do podvozku a především pneumatik!!! To vám řekne každý zkušený závodník.

Podotýkám pokud jste omezeni financemi. Jinak je celý výfuk komplet samozřejmě nejideálnějším řešením, při fin. omezení bych raději investoval jinam (viz podvozek).
 
Cena dle výrobce výfuku typu stroje koncovka(y) 4 -20 tis. Kč, komplet výf. soustava 40-70 tis. Kč
 
Titanové svody Akrapovič ohýbané technologií hydroforming
 
Leo Vince
Podvozek - přední tlumiče, zadní jednotka 
Kvalitní podvozek je velice důležitá a mnohými začínajícími jezdci podceňovaná záležitost. Více info na stránce věnované závodním tlumičům a úpravám tlumičů >>zde.
 
Cena: např. pro R1 úprava před. tlumičů Öhlins Stage 3 Premium € 729,-, zadní tlumič s hydraulickým nastavováním předpětí pružiny Öhlins € 1129,-. Toto jsou officiální ceny, samozřejmě záleží kde to kupujete, sleva apod.
 
To máme tedy cca 50.000 Kč.
 
Stojany na moto
Závodní stojany na stroj - nutné při používání nahříváků (viz níže). Zadní stojan se zaklesává za tzv. rolny, které se namontují dozadu z boku na kyvnou vidlici (malý obr. vpravo).
 
Výrobci:
TOMOTO, je zde i e-shop, kde si můžete přesný typ stojanu objednat. Další možností jsou např. stojany WalterMoto, dovozce firma HD COM.
Cena cca 3 - 4 tis. Kč za sadu.
 
 
Nahříváky pneumatik
Pneumatiky se nahřívají většinou na teplotu 80 oC.
Pneumatiky je nutno nahřívat tak dlouho, až jsou ohřáté i ráfky, které pokud by nebyli dostatečně prohřáté, by po odstranění nahřívacích pásů odebrali pneumatice část tepla, což se projeví pouze v prvních maximálně dvou kolech, ale může vám to způsobit problém (studené nebo nedostatečně zahřáté pneu -> smyk -> možný pád).
     Nahříváky pneumatik jsou velice důležité nejen vzhledem k bezpečnosti, ale i úspory financí! Pokud si zaplatíte trénink (cca 600 Kč za 25 min.) a musíte jet dvě kola z 10 - 12 ti, které stihnete, pomalu, tak je to škoda peněz, opotřebení stroje, benzín atd., když vlastně netrénujete. Další věcí je vaše bezpečnost (i ostatních), můžete jet okamžitě naplno bez obav ze smyku z důvodu studené pneumatiky a ostatní nemusí mít strach z vás.
 
Na obrázku dole je porovnání různých konstrukcí nahříváků:
A klasická konstrukce topného kabelu podélně
B topný kabel vedený příčně
 
Vedle pak foto z termokamery porovnávající prohřátí při použití obou konstrukcí. Na horním obrázku je nahřívák konstrukce A a B na dolním pak pneumatika po sundání nahříváku. Je vidět, že konstrukce nahříváků z příčným vedením topného kabelu lépe kopíruje povrch pneumatiky a ta je pak lépe, zcela a rovnoměrně prohřátá.
 
 

 
 
Řízení teploty nahříváků:
- bez termostatu (jsou levnější, ale musí se hlídat čas nahřívání, při zanedbání může dojít k poškození pneu i požáru) )
- se zabudovaným termostatem, který po dosažení nastavené teploty odpojí nahřívák a při poklesu opět zapne
- externí řídící box (viz obrázky 2, 3 a 4 vpravo >>)
 
 
Obr. 2 - ovládácí box nahříváků
Sportsbike, dig. zobrazení aktuální teploty pro př. a zad. kolo, zobrazení nastavené teploty, firma Sportsbike vyrábí i nahříváky pro minibiky.
Obr. 3 - jednochý ext. box s volbami Off, Raintyre, Intermediate, Slick/Racetyre firmy Heat Pro.
Obr. 4 - nahříváky SPARCO s řídícím boxem
Obr. 5 - řídící box nahříváků Capit, které používá i tým Yamaha Gauloises MotoGP - Valentino Rossi (obr. 5 vpravo dole).
 
 
Poznámka:
Na okruhu je nastává problém, když většina jezdců jede naplno, žene se za kvalifikačním časem a pár jedinců zahřívá pneumatiky a pro jistotu ještě nesmyslně kličkují, aby pneu zahřáli rychleji, což je omyl. Tzv. "kličkováním" se sice guma zahřeje rychleji než pomalou přímou jízdou (alespoň teoreticky), to pravda je, ale ne dostatečně.
     Nejúčinnější pro zahřátí pneu (mimo nahříváků) je svižná jízda, ne na maximum, ale ne pomalu, hlavně jet čitelně, aby vás rychlejší nebo ti co už mají teplé pneu mohli bezpečně předjet !!! Pokud pojedete 2 kola hodně pomalou jízdou, s úmyslem, že takto zahřejete pneu a v třetím kole "vyrazíte", tak pneu jsou nedostatečně zahřáté a budete mít problém, přesněji řečeno můžete mít problém. Pokud pojedete první 2 kola v Brně za 3 minuty jedno a pak vyrazíte a pojedete 2:40 na kolo, tak s největší pravděpodobností žádný problém nenastane. Jsou situace, kdy může být kličkování vhodné a to pokud jedou pomalu všichni, např. ke konci zahřívacího kola při nájezdu na start, tak je to lepší než jet pomalu pouze přímo, ale pozor, jen v tomto případě nebo pokud by se stalo, že se jede za Safety Carem, jinak nekličkovat za žádných okolností !!!
 
 
 
 
Český výrobce:
Ritter Jihlava
Tyrex
 
Zahraniční výrobci (tučným písmem ozn. výrobky používané i v MS):
Bandit - tyrewarmers
Capit - nahříváky pneu vč. elektron. řízení (v MotoGP)

Euroquip Tyrewarmers

Heat Pro - nahříváky pneu
Chicken Hawk Racing
KLS motorsport - používané v MS
M A Horne
Moto Forza.de - nahříváky Heatpro
Sparco - tyrewarmers, pit stop WSBK, WSSP
Sportsbike Tyrewarmers
-
(vč. elektron. řízení ) používané týmy MS a MotoGP
Tyrsox - tyrewarmers
Woodcraft - tyrewarmers, pit stop, ...
 
Cena cca 10.000 Kč.
 

 

 

 
SPARCO
 

 
Výměna pneumatik
Pokud chcete ušetřit další náklady, můžete si měnit a vyvažovat pneumatiky sami.
 
Na obr. vpravo je nahoře vyvažovačka na statické vyvažování, dole pak vyzouvačka, sloužící k odtržení pneu z patky ráfku.
 
Je možné si tyto přípravky i vyrobit.
 
Rekapitulace
Pokud po koupi motocyklu zůstaly ještě nějaké finance, nepořizujte např. drahý výf. systém (koncovky i se svody) za cca 50.000 Kč, ale dejte přednost podvozku. Jak už zde bylo napsáno, kvalitní podvozek vám udělá více (myslím tím čas na kolo), než 10 koní navíc na motoru. Jsou zde dvě varianty úprav, obě dvě počítají s kvalitním podvozkem. Jsou to jen možnosti, samozřejmě, že vše závisí na vašem rozhodnutí.
 
Příprava stroje varianta 1:
  1. laminátové kapoty sada (předpokládám použití originálního plexi) cca 10.000 Kč
  2. pěna do nádrže 1.000 Kč
  3. převody - řeť. kolečko + rozeta(y) k originál řetězu cca 1.200Kč
  4. stupačky pouze vlastní nesklopné stupačky ( PP Tuning) 2 kusy tj. cca 1000 Kč
  5. tlumič řízení 10.000 Kč
  6. crash pads tzv. padáky - 1000 - 2000 Kč
  7. filtr 1.500 - 2000 Kč
  8. řídítka ponechat originál 0 Kč
  9. pancéřové brzdové hadice - cca 2.500 Kč
  10. koncovka(y) výfuku - 1-2 ks cca 4 - 20.000 Kč
  11. podvozek - úprava předních tlumičů - cca 20.000 Kč
  12. zadní tlumič - Öhlins nebo White Power - cca 30.000 Kč
  13. závodní stojany - 4.000 Kč
  14. nahříváky - cca 10.000 Kč
  15. víčko nádrže - originál 0 Kč

Celkem tedy levnější varianta 96.200 Kč, která počítá s použitím některých originál dílů (největší problém bych zde viděl v použití originálního řetězu), pouze jedna koncovky výfuku za 4.000 Kč. Pokud přejdeme rovnou na řetěz 520, tak částka lehce přesáhne 100.000 Kč.


Příprava stroje varianta 2:

  1. laminátové kapoty sada (předpokládám použití originálnmího plexi) cca 10.000 Kč
  2. pěna do nádrže 1.000 Kč
  3. převody - řeť. kolečko + rozeta(y) + racing řetěz 520 cca 7.000 Kč
  4. stupačky - kompletní kit plně nastavitelný 10.000 Kč
  5. tlumič řízení 10.000 Kč
  6. crash pads tzv. padáky - 1000 - 2000 Kč
  7. filtr 1.500 - 2000 Kč
  8. řídítka (PP Tuning) sada tj. cca 3000 Kč
  9. pancéřové brzdové hadice - cca 2.500 Kč
  10. kompletní výf. systém 40 - 70 tis. Kč
  11. podvozek - úprava předních tlumičů - cca 20.000 Kč
  12. zadní tlumič - Öhlins nebo White Power - cca 30.000 Kč
  13. závodní stojany - 4.000 Kč
  14. nahříváky - cca 10.000 Kč
  15. víčko nádrže nezamikatelné cca 2.500 Kč

Celkem 152.500 Kč, výfuk počítán 40 tis. Kč, ostatní věci vždy nižší cena.


Ale pozor, to není vše, pokud nechcete při sebemenším pádu balit a jet ze závodu domů,
je nezbytné vozit sebou náhradní díly
:
 
další sada kapot - 10.000 Kč 
plexi - 2.000 Kč
přední držák kapot (hliníkový nebo karbonový) - 2.500 Kč 
náhr. stupačky 2ks - 1.000 Kč
radičku a brzd. páku - 3.000 Kč
obě páčky - cca 1500 Kč
řídítka další sada - 3.000 Kč
řetěz - cca 4.000 Kč
 
Nejnutnější náhradní díly dalších 27.000 Kč.

O kvalitním nářadí se snad ani zmiňovat nemusím, to je samozřejmé.
 
Za další důležitou věc, která vám ulehčí spoustu práce a starostí (např. při nejistém počasí z možností deště) bych považoval další sadu kol (samozřejmě včetně kotoučů) tj. cca 20 - 30 tis. Kč za starší.
 
A až na dalším místě jsou věci jako např. řídící jednotka Igni Jet cca 25 tis. Kč, vačkové hřídele cca 25 - 30.000 Kč, úprava hlavy válců 20 - 30.000 Kč, antihopingová spojka cca 12.000 Kč, lehká kola cca 50 - 60.000 Kč, velký chladič cca 45.000 Kč apod.