Kalendář MMČR
Okruhy MMČR
Jak na okruhy dle T.Foukala
Vlajky - co znamenají
Body - kolik dostanete
Zásady jízdy na okruhu
Ideální stopa, předjíždění
Úpravy stroje 1 - povinné
Úpravy stroje 2 - pneumatiky
Úpravy stroje 3 - doporučené
Úpravy stroje - 4. speciální
Tlumiče - obecné info
Tlumiče - racing úpravy
Nastavení tlumičů dle Öhlins
Nastavení tlumičů R1
Nastavení pérování dle Ymoto
Nastavení tlumení dle Ymoto
Podvozek - různé
Záznam trénink - závod
ÚPRAVY - YAMAHA 2001-2006
 
Nastavení tlumení na R1
Pozn. na úvod: článek je částečně převzat z tisku a tak vše berte jen jako orientační, nastavení podvozku je velice individuální záležitost, na které má vliv hmotnost jezdce, jízdní styl, profil a povrh tratě, teplota vzduchu, použité pneumatiky atd. Hlavně si před každou změnou nastavení zapište původní hodnoty, je to dobré aby jste se, pokud nové nastavení nebude vyhovovat, rychle vrátili k původnímu a nebo aby jste nezkoušeli znova stejná nastavení, která se ukázala jako nevhodná. K nastavení je dobré připsat poznámku o chování stroje apod.     

Ymoto
 Informace uveřejněny
se souhlasem
časopisu Ymoto.

 
Zadní pérování R1 98-99
Statické propružení
Seřízení útlumu při stlačování.Statické propružení je míra, o kterou se prosedne pérování motorky (bez jezdce!), když jí ve vzduchu (vyvěšené pérování) postavíte svisle na zem (tedy ne na boční stojánek). Označte si dva pevné body, jeden na kyvce a jeden na boku zadní kapotáže. Dva kamarádi zvednou motorku (ne za kyvku), aby se zadní pérování zcela vyvěsilo a ty změř vzdálenost označených bodů. Motorku postavte pomalu na zem, přidržujte ji aby nespadla a vzdálenost obou bodů změřte znova. Předpětí zZměření statického propružení.adní pružiny nastavte tak, aby tento rozdíl byl po měření cca 5 mm. Anebo chcete-li "rychlejší" řízení, nastavte předpětí na maximum, aby byl zadek motorky co nejvýš. Tím se podrazí předek a zmenší se nepatrně úhel hlavy řízení a to má za následek tzv. "rychlejší" řízení. Toho lze dosáhnout i spuštěním předních tlumičů v brýlích. Motorka jde pak lehčej do zatáček, ale ztratí na směrové stabilitě. Musí se zvolit rozumný kompromis mezi těmito požadavky - směrová stabilita a ovladatelnost.
 
Útlum při stlačování (<- obr.)
Šroubkem nahoře na zadní jednotce nastavte tento útlum na jedno kliknutí zpět z maxima.
 
Útlum při roztahování
Nastavte dole na zadní jednotce na tři kliky zpět z maxima.
Přední pérování R1 98-99
Statické propružení
Na trubku přední vidlice přidělejte pásku na svazování kabelů.Nejsnáze ho zjistíte pomocí pásky na svazování kabelů, když jím podvážete trubku přední vidlice. Proveďte obdobné měření jako u zadní kyvky. Hodnotu nastavte předpětím pružiny na 30 mm. Objeďte několik kol v obvyklém tempu a kabelová spona by měla ukazovat nevyužitý zdvih pérování asi 12 mm.

Je-li to méně, přidejte klíčem č. 14 trochu na předpětí pružiny. Ale co nejméně a na obou vidlicích o přesně stejné hodnoty.
 
Obecně totiž platí, že s čím menším předpětím přední pružina pracuje, tím lépe. Kolo jemněji reaguje na nerovnosti, je víc v kontaktu s povrchem. A eventuální dorážení lze omezit i jiným způsobem. A jestli myslíte okruhové ježdění vážně, je lepší zakoupit závodní tvrdší pružiny.
Seřízení předpětí pružiny. Můžete si také ověřit mechanický stav svých vidlic:
změřte rozdíl mezi polohou pásku, když vidlice úplně vyvěsíte a motorku pomalu pouštíte ne zem, a když vidlice s kamarádem hodně stlačíte a pak pomalu pouštíte nahoru. Při obou způsobech pouštění - seshora i zdola - se vidlice zastaví v různých místech. Změřte tento rozdíl a porovnejte:

0 mm - ideál, nelze dosáhnout, špatné měření
3-5 mm - tak funguje jen tovární závodní Öhlins za cca 8 000 Euro
5-8 mm - zcela vynikající
8-12 mm - standardní hodnota
> 12 mm - ve vidlici je problém, který je nutno řešit

Seřízení útlumu při roztahování. 
 
 
Útlum při stlačování
Seřídíte dole na vidlicích a z úplného zašroubování jej o 6 kliknutí povolte.
 
Útlum při roztahování
Šroubovákem nahoře na vidlici šroubkem utáhněte útlum nadoraz a pak jej o 4 kliky povolte.
 

 
Přehled nastavení YZF - R1 (´98, ´99)
ZADEK
 
Statické propružení: 0-5 mm
 
Tlumení
  Stlačení:       1 kliknutí z maxima
  Roztahování: 3 kliknutí z maxima
Tlak v pneumatice: 210 kPa (na okruh)
PŘEDEK
 

Statické propružení: 30 mm (pozor na zachování nevyužitého zdvihu cca 12 mm)
Tlumení
  Stlačení:        6 kliknutí z maxima
  Roztahování: 4 kliknutí z maxima
Tlak v pneumatice: 230 kPa (na okruh) 
 
Přehled nastavení YZF - R1 (2000, 2001)
ZADEK
 
Předpětí pružiny: předposlední poloha před maximem (sedmá)
Tlumení
  Stlačení:       2 kliknutí z maxima
  Roztahování: 3 kliknutí z maxima
Tlak v pneumatice: 210 kPa (na okruh)
PŘEDEK
 

Vytažení vidlic: 6 mm
Předpětí pružiny:
naplno dotáhnout (po horní zářez)
Tlumení
  Stlačení:        1 kliknutí z maxima
  Roztahování: maximum
Tlak v pneumatice: 230 kPa (na okruh) 
 
Přehled nastavení YZF - R1 (2002, 2003)
ZADEK
 
Předpětí pružiny: sedmá poloha (z devíti)
Tlumení

  Stlačení:       zcela zašroubovat
  Roztahování: 3/4 ot. zpět z z maxima
Tlak v pneumatice: 205 kPa (na okruh)
PŘEDEK
 

Vytažení vidlic: 3 mm
Předpětí pružiny:
2 viditelné zářezy
Tlumení
  Stlačení:        1 ot. z maxima
  Roztahování: 3/4 ot. z maxima
Tlak v pneumatice:
215 kPa (na okruh) 
 
Přehled nastavení YZF - R1 (2004, 2005)
ZADEK
 
Předpětí pružiny: sedmá poloha (z devíti)
Tlumení

  Stlačení:         8 kliknutí z maxima
  Roztahování: 10 kliknutí z maxima
Tlak v pneumatice: 210 kPa(na okruh)
 
PŘEDEK
 

Vytažení vidlic: 0 mm
Předpětí pružiny:
4,5 viditelné zářezy
Tlumení
  Stlačení:        5 kliknutí z maxima
  Roztahování: 3 kliknutí z maxima
Tlak v pneumatice:
215 kPa(na okruh) 
 
Ještě k tlaku v pneumatikách - pro závodní pneu typu Rennsport, Supercorsa, Pilot Race, Sportmax GP apod. se doporučuje tlak 210 kPa v předí a 190 kPa v zadní pneu.