Nastavení
tlumení na R1 |
Pozn.
na úvod: článek
je částečně převzat z tisku a tak vše berte jen
jako orientační, nastavení podvozku je velice
individuální záležitost, na které má vliv
hmotnost jezdce, jízdní styl, profil a povrh tratě,
teplota vzduchu, použité pneumatiky atd. Hlavně si
před každou změnou nastavení zapište původní
hodnoty, je to dobré aby jste se, pokud nové
nastavení nebude vyhovovat, rychle vrátili k původnímu
a nebo aby jste nezkoušeli znova stejná nastavení,
která se ukázala jako nevhodná. K nastavení je
dobré připsat poznámku o chování stroje apod. |
|
Informace
uveřejněny
se souhlasem
časopisu Ymoto. |
|
|
Zadní
pérování R1 98-99 |
Statické
propružení |
Statické
propružení je míra, o kterou se prosedne pérování
motorky (bez jezdce!), když jí ve vzduchu (vyvěšené pérování)
postavíte svisle na zem (tedy ne na boční stojánek).
Označte si dva pevné body, jeden na kyvce a jeden na boku
zadní kapotáže. Dva kamarádi zvednou motorku (ne za
kyvku), aby se zadní pérování zcela vyvěsilo a ty změř
vzdálenost označených bodů. Motorku postavte pomalu na
zem, přidržujte ji aby nespadla a vzdálenost obou
bodů změřte znova. Předpětí zadní
pružiny nastavte tak, aby tento rozdíl byl po měření
cca 5 mm. Anebo chcete-li "rychlejší" řízení,
nastavte předpětí na maximum, aby byl zadek motorky co
nejvýš. Tím se podrazí předek a zmenší se nepatrně
úhel hlavy řízení a to má za následek tzv.
"rychlejší" řízení. Toho lze dosáhnout i spuštěním
předních tlumičů v brýlích. Motorka jde pak lehčej do
zatáček, ale ztratí na směrové stabilitě. Musí se
zvolit rozumný kompromis mezi těmito požadavky - směrová
stabilita a ovladatelnost.
Útlum při stlačování (<- obr.)
Šroubkem nahoře na zadní jednotce nastavte tento útlum
na jedno kliknutí zpět z maxima.
Útlum při roztahování
Nastavte dole na zadní jednotce na tři kliky zpět z
maxima. |
|
Přední
pérování R1 98-99 |
Statické
propružení |
Nejsnáze
ho zjistíte pomocí pásky na svazování kabelů, když jím
podvážete trubku přední vidlice. Proveďte obdobné měření
jako u zadní kyvky. Hodnotu nastavte předpětím pružiny
na 30 mm. Objeďte několik kol v obvyklém tempu a kabelová
spona by měla ukazovat nevyužitý zdvih pérování asi 12
mm.
Je-li to méně, přidejte klíčem č. 14 trochu na předpětí
pružiny. Ale co nejméně a na obou vidlicích o přesně
stejné hodnoty.
Obecně totiž platí, že s čím menším předpětím přední
pružina pracuje, tím lépe. Kolo jemněji reaguje na
nerovnosti, je víc v kontaktu s povrchem. A eventuální
dorážení lze omezit i jiným způsobem. A jestli
myslíte okruhové ježdění vážně, je lepší zakoupit
závodní tvrdší pružiny. |
Můžete si také ověřit mechanický stav svých vidlic:
změřte rozdíl mezi polohou pásku, když vidlice úplně
vyvěsíte a motorku pomalu pouštíte ne zem, a když
vidlice s kamarádem hodně stlačíte a pak pomalu pouštíte
nahoru. Při obou způsobech pouštění - seshora i zdola -
se vidlice zastaví v různých místech. Změřte tento
rozdíl a porovnejte:
0 mm
- ideál, nelze dosáhnout, špatné měření
3-5 mm - tak funguje jen tovární závodní Öhlins
za cca 8 000 Euro
5-8 mm - zcela vynikající
8-12 mm - standardní hodnota
> 12 mm - ve vidlici je problém, který je nutno
řešit
|
Útlum při stlačování
Seřídíte dole na vidlicích a z úplného zašroubování
jej o 6 kliknutí povolte.
Útlum při roztahování
Šroubovákem nahoře na vidlici šroubkem utáhněte útlum
nadoraz a pak jej o 4 kliky povolte.
|
Přehled
nastavení YZF - R1 (´98, ´99) |
ZADEK
Statické
propružení: 0-5 mm
Tlumení
Stlačení: 1
kliknutí z maxima
Roztahování: 3 kliknutí z maxima
Tlak v pneumatice: 210 kPa (na okruh) |
PŘEDEK
Statické propružení: 30 mm (pozor na zachování
nevyužitého zdvihu cca 12 mm)
Tlumení
Stlačení:
6 kliknutí z maxima
Roztahování: 4 kliknutí z maxima
Tlak v pneumatice: 230 kPa (na okruh) |
|
|
Přehled
nastavení YZF - R1 (2000, 2001) |
ZADEK
Předpětí
pružiny: předposlední poloha před maximem
(sedmá)
Tlumení
Stlačení: 2
kliknutí z maxima
Roztahování: 3 kliknutí z maxima
Tlak v pneumatice: 210 kPa (na okruh) |
PŘEDEK
Vytažení vidlic: 6 mm
Předpětí pružiny: naplno dotáhnout (po horní
zářez)
Tlumení
Stlačení:
1 kliknutí z maxima
Roztahování: maximum
Tlak v pneumatice: 230 kPa (na okruh) |
|
|
Přehled
nastavení YZF - R1 (2002, 2003) |
ZADEK
Předpětí
pružiny: sedmá poloha (z devíti)
Tlumení
Stlačení: zcela
zašroubovat
Roztahování: 3/4 ot. zpět z z maxima
Tlak v pneumatice: 205 kPa (na okruh) |
PŘEDEK
Vytažení vidlic: 3 mm
Předpětí pružiny: 2 viditelné zářezy
Tlumení
Stlačení:
1 ot. z maxima
Roztahování: 3/4 ot. z maxima
Tlak v pneumatice: 215 kPa (na okruh) |
|
|
|
Přehled
nastavení YZF - R1 (2004, 2005) |
ZADEK
Předpětí
pružiny: sedmá poloha (z devíti)
Tlumení
Stlačení:
8 kliknutí z maxima
Roztahování: 10 kliknutí z maxima
Tlak v pneumatice: 210 kPa(na okruh)
|
PŘEDEK
Vytažení vidlic: 0 mm
Předpětí pružiny: 4,5 viditelné zářezy
Tlumení
Stlačení:
5 kliknutí z maxima
Roztahování: 3 kliknutí z maxima
Tlak v pneumatice: 215 kPa(na okruh) |
|
Ještě k tlaku v pneumatikách - pro závodní pneu typu
Rennsport, Supercorsa, Pilot Race, Sportmax GP apod. se
doporučuje tlak 210 kPa v předí a 190 kPa v zadní
pneu.
|